PostNords leveranskvalitet försämrades under stora delar av 2017, jämfört med året innan. Det visar företagets egen statistik, enligt DN, som nu gjort en stor intervju med företagets vd Håkan Ericsson.
- Vi når inte riktigt upp till målet, men vår bedömning är att vi är minst lika bra som övriga på marknaden, säger Håkan Ericsson om paketleveranserna.
Kvalitetssiffrorna sjunker
Postföretagets mål är att 98 procent av paketen ska levereras i tid, men redan 2016 missades det målet då slutsiffran landade på 96,2 procent.
Inte så stor skillnad kan tyckas, men nu ska PostNords egna mätningar, som sträcker sig till och med oktober 2017, visa att andelen paket som levererats i tid under 2017 sjunkit ytterligare.
Central länk i e-handelskedjan
Trots detta är Håkan Ericsson nöjd med hur företaget klarade av högsäsongen under Black Friday och fram till julhelgerna. Budskapet till kunderna var i år att den som postade sina paket senast den 20 december, skulle kunna vara säker på att de kom fram till julafton.
- Och det har fungerat riktigt bra, det har det verkligen. Vi har jobbat hårt, men personalen har verkligen ställt upp, säger han till DN.
Och i framtiden tänker han sig att PostNord fortsätter att vara en central länk i e-handelskedjan. Och han påminner om att när man pratar om minskad kvalitet, så ska man komma ihåg att paketvolymerna också har ökat med 16 procent. Merparten av dessa består av så kallad Kina-post.
- Från Black Friday och framåt har vi haft ökningar under enskilda veckor på 40 procent. Det är en utmaning för kvalitetssiffrorna. Men siffrorna ligger ändå ganska stabila över tid, trots det, säger Håkan Ericsson.
"Vi ska vara ödmjuka"
Samtidigt medger han att företaget har problem.
- Vi har ett imageproblem och vi har fortfarande inte en 100-procentig kvalitet. Och vi ska vara ödmjuka och säga att varje gång ett paket går sönder eller levereras fel, så är det en person som drabbas och då är det 100 procent fel för den personen.
LÄS ÄVEN: PostNord klarade leverans i tid men kunderna missnöjda
Varnar för orimliga förväntningar
Dock tror han att det finns en risk att e-handlarna får orimliga förväntningar på postgången, som helt enkelt inte går att uppfylla. Om beställda varor inte packas i tid så kan PostNord inte heller garantera en snabb leverans, påminner han.
- Det är viktigt att vi jobbar tillsammans med branschen så att vi kan ge rätt förutsättningar. Kan man packa samma dag och leverera in det till oss så kan kunden få det väldigt snabbt. Kan man inte det så kommer det att ta längre tid, säger han.
LÄS ÄVEN: Stor besvikelse när e-handlare julklappar inte hann fram
Stor variation i mängden Kinapost
Med tanke på mängden Kina-paket som anländer till Arlanda, anser han också att frågan måste få en lösning förr eller senare. I det nuvarande systemet är det stora skillnader i mängden post från dag till dag. Ena dagen kan det komma några få tusen paket, bara för att nästa dag komma in hundratusentals kinesiska försändelser.
Under 2018 kommer PostNords gamla kvalitetsmål att skrotas, till förmån för ändrade krav i den nya postlagen. Enligt dessa räcker det att ett brev delas ut inom två dagar, jämfört med tidigare då breven förväntades anlända dagen efter att det skickats. Dessutom kommer 95 procent av breven behöva nå upp till detta krav, till skillnad från de tidigare 98 procenten.
LÄS ÄVEN: PostNord tillbakavisar kritiken: "Vi har följt alla rutiner"
Flygtransporter fasas ut
Samtidigt håller PostNord som bäst nu på att fasa ut sina flygtransporter, vilket också är ett resultat av den nya postlagen. Det gör att transporten av brevpost kommer att ta längre tid, men bli billigare och miljövänligare. Endast i delar av Norrland samt på Gotland kommer flygpost fortfarande att tillämpas. Håkan Ericsson tror nu att det kommer att bli svårt att nå de nya målen när flygen efter hand tas ur bruk.
- Det blir tufft när vi väl har plockat bort flygplanen, säger han.
När det gäller paketmålen för paket så väntas dessa nu bli mer flexibla än tidigare. Exempelvis så tror man på ett mål för paket som levereras till ombud, och ett annat för hemleveranser. Håkan Ericsson tror nu att de mål man tidigare satt upp måste bli mer konkreta.
Paketen går om breven
Dessutom väntas ytterligare en stor förändring att ske under 2018. Paketverksamheten tros nämligen gå om brevposten och därmed bli företagets största område sett till omsättning.
Företaget lämnar inga prognoser, men Håkan Ericsson säger att i år kommer paketverksamheten att gå om breven och bli företagets största område mätt i omsättning.
- Vi är inne i en fantastisk omställning och har kommit väldigt långt i den, säger han till DN.
LÄS ÄVEN: PostNords omställning kommer att kosta tre miljarder, inte fem