Black Friday och julhandeln är över, men paketnivåerna hos PostNords ombud fortsätter att nå nya rekordnivåer. Under årets första vecka fick de hantera två miljoner in- och utlämningar, vilket uppges vara en ökning på 21 procent jämfört med samma vecka i fjol.
Nu går PostNord åter ut och vädjar till allmänheten om att hämta sina paket så fort som möjligt.
Vi kommer ha fortsatt mycket att göra. Vi förutspådde ett högt tryck både vad gäller in-och-utlämningar av paket under hela januari, men siffrorna vi ser från årets första vecka toppar alla prognoser. Rekordnivåerna från december fortsätter in i januari och allt talar nu för att vi kommer se en fortsatt mycket stark utveckling under hela 2021, speciellt under det första kvartalet, säger Mathias Olsson, chef för PostNords ombudsnät, i ett pressmeddelande.
Ombud i Malmö toppade listan
Anledningen till det extraordinära trycket på ombuden kan härledas till pandemin, då e-handeln i stort har nått helt nya höjder. Och allra mest har det varit att göra i de tre storstadslänen. Bara i Stockholms län hanterades över en halv miljon paket under den aktuella veckan, medan motsvararande siffror för Västra Götalands län och Skåne län var drygt 326 000 respektive drygt 276 000.
Det PostNord-ombud i Sverige som hade allra mest att göra var dock Malmborgs i Limhamn i Malmö, där totalt 5 569 paket lämnades in eller ut på en enda vecka. Det kan jämföras med att en handfull ombud runt om i landet under samma period endast hade mellan 10 och 20 paket att hantera.
De fortsatta rekordvolymerna vi nu ser gör att de rekommendationerna vi gick ut med innan jul kvarstår. Underlätta för ditt lokala ombud genom att hämta ut ditt paket så snart du får din avisering, förbered din upphämtning eller inlämning genom att identifiera dig i appen och planera gärna att besöka ditt ombud utanför rusningstid mellan klockan klockan 15 och 18 för att undvika trängsel, säger Mathias Olsson.
LÄS ÄVEN: Så gick det för PostNords jätteombud: "Tar lite tid"