3 000 extra medarbetare, 38 tillfälliga julombud, utökade hemleveranser och söndagssortering av paket. Det är några av åtgärderna som PostNord sätter in inför årets Black Friday.
LÄS ÄVEN: PostNord laddar inför Black Friday - “har förberett oss hela året”
Den sista helgen i november är alltid en hektisk helg för logistikjätten, men i år finns det ytterligare en parameter att ta hänsyn till - nämligen coronapandemin. I dagsläget är det svårt att säga exakt hur den kommer att påverka e-handeln och e-handelsleveranserna.
Att försöka förutspå exakt hur det kommer att gå är snudd på omöjligt, säger Mathias Krümmel, chef för produktion på PostNord, till Ehandel.
"Försöker bygga in flexibilitet"
Han målar upp tre huvudsakliga scenarier som kan inträffa på grund av pandemin. Ökade paketvolymer och en andra våg av viruset som gör att folk inte kan röra sig ute som tidigare, ökad sjukfrånvaro som kan sätta press på PostNord som organisation samt restriktioner och smittspridning som kan få till följd att det inte går att komma in i alla organisationer för att lämna paket.
Allt detta kan få till följd att öppettider påverkas, att ombud i värsta fall får hålla stängt, att leveranser försenas, och så vidare.
Det låter som att ni får ta det lite som det kommer?
Ja, vi försöker bygga in en flexibilitet som gör det möjligt för oss att ändra saker med kort varsel. Vi arbetar så agilt det bara går så att vi har en beredskap om det ena eller det andra händer. Det blir mycket “om”-fallsplaneringar.
I år räknar PostNord med en ökning på 7 procent i paketvolymerna i samband med Black Friday. Den prognosen bygger på en mix av bland annat hur utvecklingen har sett ut hittills i år och på samtal med e-handlarna, som i sin tur fått komma med prognoser över sin uppskattade försäljning.
"Aldrig haft ett så sjukt svårt läge"
Men det handlar förstås fortfarande om uppskattningar. Hur mycket e-handlarna väljer att kampanja och hur högt trycket blir på e-handeln, har ju förstås också att göra med vilka restriktioner som kommer att gälla i höst.
Vi har gjort det vi kan och jag är väldigt stolt och peppad över det vi har åstadkommit. Men jag ska vara ärlig och säga att det här är mitt tredje år i den här rollen och vi har aldrig haft ett så sjukt svårt läge att prognostisera. Det här är ju första gången vi har det på det här sättet, så det är ett helt nytt läge.
Inte nog med att ingen vet hur restriktionerna kommer att se ut, det finns också en möjlighet att de kommer att se olika ut i olika delar av landet. Vilket i sig kan komma att påverka på oväntade sätt.
Det är med skräckblandad förtjusning som vi ser fram emot det här. Vi har gjort bra förberedelser men vi är extremt ödmjuka inför att det räcker att ett enda antagande slår fel så kommer det att innebära att vi måste tänka om. Då får vi anpassa oss så fort det bara går. Det vi kan göra är att vara transparenta med detta till våra kunder, det är jätteviktigt för oss.
Även om Mathias Krümmel menar att det finns undantag inte minst bland konsumenter som tror att logistik ska fungera lika självklart “som el och vatten”, så tycker han att det finns en stor förståelse - kanske särskilt bland e-handlarna - för svårigheterna men den uppkomna situationen.
Tillägg ska täcka kostnaderna
I somras stod det klart att PostNord även i år kommer att ta ut ett så kallat kapacitetstillägg på fyra kronor per kolli i samband med årets julhandel, som inleds i samband med Black Friday.
LÄS ÄVEN: Attacken mot de höjda julpriserna: "PostNords agerande är tondövt"
Finns det en risk att den avgiften höjs ifall pandemin drabbar leveranserna på något oväntat sätt?
Vad jag vet finns det inga sådana planer, det är inget jag känner igen att man skulle ha diskuterat. Den beredskap vi har planerat för ryms inom det nuvarande kapacitetstillägget.