E-handelsrusningen återspeglas tydligt i Postnords siffror. Man har tidigare berättat om hur man hanterat Black Friday-volymer och nu visar det sig att logistikjätten har haft 1,6 miljoner fler kundmöten hos sina ombud under årets första fem månader, jämfört samma period med året innan.
Det är en stor ökning av leveranser till ombud, ett beprövat och tillförlitligt sätt att få sina paket. Det som är extra kul är att dessa försändelser hämtas allt snabbare av konsumenterna och enligt 1,4 miljoner omdömen i PostNords app är mottagarna mycket nöjda med leveransen. Säger Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik, i ett pressmeddelande.
Även om hemleveranser ökat så skickas fortfarande sex av tio leveranser till ombud. Därför har Postnord sedan slutet av 2019 uppgraderat ombudens datasystem, utrustat sin app med nya funktioner och gjort det möjligt att hämta ut paket med BankID.
Vi har arbetat med ombud sedan 2001 och vi har lärt oss mycket på de åren. Ombuden är vår förlängda arm och förtjänar lovord, inte minst under den senaste tiden med speciella omständigheter och mycket höga paketvolymer, säger Peter Hesslin.
Enligt E-barometern växte e-handeln med 44 procent i april och 36 procent i maj, vid jämförelse med samma månader 2019.
LÄS ÄVEN: PostNord uppe i peak-volymer – 760 000 paket på en dag