ANNONS

Postnords nya knep mot paketluft - lanserar tävling för e-handlare

Peter Hesslin, e-handelschef på Postnord.
Foto: Press

Vem blir årets “airfluencer”?

ANNONS

Trots de senaste årens diskussion kring luft och stora mängder emballage i e-handlade paket, kvarstår problemet - till både företags och konsumenters förtret. Nya siffror som Postnord har tagit fram visar att i snitt 30 procent av varje e-handlat paket består av luft och plast.

På tok för mycket, tycker Postnord, som nu har bestämt sig för att trappa upp kampen mot de luftiga paketen. På årets Retail Day, som går av stapeln i nästa vecka, kommer företaget att lansera tävlingen “Årets Airfluencer”. Den går ut på att konsumenter ska nominera e-handelsföretag som de tycker är duktiga på att minimera mängden luft och emballage. Sedan ska de företagen tjäna som positiva förebilder för andra aktörer i branschen.

Ja, det är hela tanken. Vi tror på att fokusera på positivitet istället för att hänga ut. Det finns många som gör ett riktigt bra jobb. Vi vill lyfta fram dem som förebilder och låta dem berätta hur de har gjort och hur deras resa har sett ut, säger Peter Hesslin, chef för e-handel på Postnord, till Ehandel.

Tycker du att det har varit mycket att man hänger ut bolag?

Ja absolut. Och det har jag själv också varit delaktig i. Det kan vara att man lägger ut unboxing-bilder i sociala medier, för all del utan att företaget avslöjas, och frågat “hur ser det här ut?”. Det kanske är bättre att lyfta de positiva exemplen.

"Finns ekonomiska incitament"

Enligt Peter Hesslin får de luftfyllda paketen konsekvenser i form av fler lastbilar behövs, vilket förstås blir dåligt för miljön. Dessutom kämpar många transportörer med både chaufförsbrist och den globala bristen på halvledare, påpekar han.

Det har effekt på så många områden som man kanske inte tänker på och det måste vi faktiskt adressera. Vi har försökt lyfta frågan i några års tid nu och vi har haft en del framgångar men nu känner vi att det är dags att ta nästa steg.

Peter Hesslin tänker sig att företag på sikt till och med skulle kunna använda olika förpackningar i e-handeln och i den fysiska handeln. Om förpackningarna hade varit bättre optimerade för försäljningssättet hade man nämligen kunnat minska mängden emballage ännu mer.

Samtidigt som diskussionen om luft i paket gått varm har många ifrågasatt varför det inte finns tydligare ekonomiska incitament för e-handlare att packa mer effektivt. Något som bygger på okunskap, enligt Peter Hesslin.

Vi tar betalt för det vi kallar fraktdragande vikt så om volymen överstiger vikten får man betala för det. Så det finns absolut ekonomiska incitament att inte skicka luft.

"Inte alltid lätt att ställa om från flyg till tåg heller"

Peter Hesslin tror snarare att problemet är att många e-handlare kanske inte har råd att göra tekniska investeringar, eller att nyttan med att undvika luftiga paket lyfts fram tillräckligt på landets lager. Ofta är det kanske enklare för den som packar att välja en lite större kartong för att vara säker på att alla varor får plats, resonerar han. Många uppfattar nog också att det finns en gräns för hur många förpackningsstorlekar som är rimligt att köpa in.

Det behövs att man skapar en medvetenhet runt problemet. Alla måste ta sitt ansvar och det finns incitament för att skicka mindre luft. Är det enkelt? Nej, jag kan absolut förstå att det inte alltid är lätt att ställa om, säger Peter Hesslin, och fortsätter:

Men det är inte helt lätt att ställa om från flyg till tåg för alla heller, eller att ändra vad man äter. Jag är personligen noga med att källsortera men det är klart att det hade varit lättare att slänga allt i samma påse. Men vi har alla ett ansvar att göra allt de här delarna och det gäller även i den här frågan.

Postnords nya tävling gäller leveranskedjan från e-handelslager ut till slutkunden.

Sen kan man som e-handlare även gå bakåt i kedjan och säga till producenten att man inte vill ha så mycket luft och plast, det handlar om ett kravställande. Jag är säker på att man ofta har ett mycket bättre förhandlingsutrymme än man kanske tror.

LÄS ÄVEN: Snabba leveranser och luft i paket - 17 e-handlare granskade

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se