Flexibla leveranser är mer än bara ett modeord och PostNord har under året lanserat ett antal uppdateringar i sin app som ska ge e-handelskunderna fler alternativ för hur deras varor kan levereras.
Nyligen rullade distributören även ut en modul till WooCommerce, Prestashop, Magento och OpenCart. En egen fraktkassa som bland annat gör det möjligt för kunden att välja mellan olika utlämningsställen.
Nu har PostNord tagit fram en retail-app, Collect In-store, för butiker som säljer både on- och offline.
− Med hjälp av PostNord Collect In-store behöver en butik eller kedja inte bygga egna, och många gånger dyra, lösningar för att stödja paketutlämning och returhantering från fysisk butik. Den här lösningen skapar transparens och möter efterfrågan hos slutkonsumenter om spårbarhet och flexibilitet kring utlämning, säger Johan Hellman, chef för e-handel på PostNord.
Eleven.se är först ut
Med hjälp av Collect In-store kan butiker och butikskedjor erbjuda både paketutlämning och returer i den egna butiken. Appen gör det även möjligt för butikspersonalen att ankomstregistrera, hyllplacera och lämna ut paketet till mottagaren, precis på samma sätt som i PostNords egna ombudsnät.
De e-handlade paketen levereras till butiken och ankomstregistreras med appen, vilket genererar en avisering till mottagaren om att paketet finns att hämta i den aktuella butiken. Konsumenterna kan sedan även returnera eller byta ut varor i butiken.
Först ut att använda PostNord Collect In-store är eleven.se som även tidigt hoppade på Klarnas betallösning för fysiska butiker.
− PostNord Collect In-store gör att vi enkelt och smidigt kan erbjuda våra e-handlande kunder ännu fler valmöjligheter samtidigt som vi får chansen att fullfölja köpupplevelsen ända fram till utlämning. På det här sättet knyter vi ihop två parallella säljkanaler med personliga kundmöten i våra fysiska butiker, säger Michael Gegerfeldt, CEO och grundare av eleven.se.