E-handeln står inför en jätteutmaning lagom till Black Friday. För när människor uppmanas att stanna hemma och flyttar merparten av sin konsumtion ut på nätet kan det i sin tur betyda fler besök hos ombuden.
Nu går Postnord och deras ombud ut och ber kunderna att helt enkelt hämta ut sitt paket tidigare på dagen för att undvika trängsel.
Både vi och våra ombud vill uppmana till att hålla avstånd och ha omtanke gentemot varandra. De allra flesta hämtar sina paket mellan klockan 15 och 18. Har man möjlighet är det därför bättre att besöka ombudet under andra tider på dagen, säger Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på PostNord Sverige, i ett pressmeddelande.
Ska man hämta ut ett paket vill vi gärna påminna om att det går att legitimera sig i PostNord app. På så vis kan vi minska fysisk kontakt och hanteringen i kassan blir snabbare, fortsätter han.
Men logistikjätten ber även kunderna att välja andra leveransalternativ, helst de som inte innefattar några fysiska möten.
Flera e-handlare erbjuder hemleverans, håll utkik efter detta leveransalternativ om du vill undvika ombud och butiker, skriver man i sina råd och tips.
Men behöver man ändå ta sig iväg till sitt ombud, kanske för att själv skicka julklappar, finns det några viktiga steg man kan ta för att minska trängseln.
Ska man hämta ut ett paket vill vi gärna påminna om att det går att legitimera sig i PostNord app. På så vis kan vi minska fysisk kontakt och hanteringen i kassan blir snabbare, säger Peter Hesslin.
Postnord meddelar också att man förberett sig på en intensiv jul och har därför laddat upp med 3000 extra medarbetare. Man har i E-barometern förutspått en ökning på hela 33 procent för e-handeln under årets sista kvartal, men tror nu att den siffran kan stiga när strängare restriktioner råder.