ANNONS

Postnords chaufförer stoppade bedrägeriförsök

Alexis Larsson, säkerhetschef på PostNord
Foto: Stockbild/PostNord

"Får allt oftare ärenden".

ANNONS

Bedrägeriförsöken över nätet ökar, men tack vare vaket agerande av två Postnord-chaufförer kunde två försök stoppas i Malmö tidigare i år, berättar logistikjätten.

När paketen från en välkänd e-handlare, med fokus på hemelektronik, saknade kvittens av mottagare fattade de misstanke. De möttes av en person utanför leveransadressen, som inte kunde visa upp legitimation på förfrågan. Det visade sig handla om ett systematiskt bedrägeriförsök, där mottagaren beställt dyra varor i någon annans namn.

Bedrägeriförsöket omfattade flera paket från samma e-handlare, som skulle levereras till olika adresser på samma gata och i samtliga fall väntade en person utanför leveransadressen. Chaufförerna agerade snabbt och civilpoliser kunde gripa de misstänkta.

Vi får allt oftare ärenden att hantera kring bedrägerier kopplat till e-handel. Vi kan se att det på ett antal platser i landet förekommer systematiska bedrägeriförsök där ligor kapar användares inloggning hos olika e-handlare och helt enkelt köper varor online i andras namn. Vi kan även uppmärksamma att fler ligor använder läckta eller fingerade användaruppgifter hos e-handlare för att beställa varor, säger Alexis Larsson, säkerhetschef på Postnord.

Ofta rör det sig om dyr teknik som till exempel mobiltelefoner, men det kan också vara andra varor i liknande prisklass. Det här är något som i första hand drabbar e-handelsföretag. De blir lurade på gods. Men den enskilde konsumenten kan också få problem om man inte kan styrka att köpet inte gjorts av konsumenten själv.

LÄS ÄVEN: Gillrade fälla i lastbil och tog pakettjuvarna på bar gärning

E-handlarens ansvar

Postnord har infört flera säkerhetsrutiner kring hela leveranskedjan för att stoppa stöldligorna och utvecklar även preventiva rutiner för att skydda såväl handlarna som konsumenterna. Men man vill också se att e-handlarna tar ett större ansvar.

Det är viktigt att e-handlaren säkerställer och verifierar att köpet är legitimt och utförs av en verklig person, säger Alexis Larsson.

Våra brevbärare och förare varken ska eller får veta vad som ligger i de försändelser vi hanterar och har inte i uppdrag att upptäcka brott. Men misstänker vi att något inte står rätt till kontaktas polis eller räddningstjänst. Vårt uppdrag är att leverera försändelser från avsändare till mottagare, där vi samarbetar tätt med både våra kunder och polis för att se till att det kan göras på ett säkert sätt.

LÄS ÄVEN: PostNord ute på ny tjuvjakt - "lite besviken på e-handlare"

Nils Lund
nils@ehandel.se