De senaste två dagarna har e-handlare återigen haft problem med att kollinummer återanvänds hos PostNord. Vi rapporterade i juli att många e-handlare fick onödigt högt tryck på kundtjänsten när paketspårningen visade helt knasig information för kunderna.
Ett tekniskt fel gör att kollinummer med gammal spårningsinformation återanvänds och kunderna ser därmed fel avsändare och ibland flera år gammal platsinformation.
Kände inte till problemet
När vi kontaktade PostNord under torsdagen kände de inte till problemet vilket kan tyda på att de drabbade inte är lika många som i juli. I dag meddelar dock PostNord att de fått in anmälningar om problemet men också att det nu ska vara löst.
- Vi blev i går kväll varse att en del kollinummer återanvändes. Detta är nu löst och vår produktion fungerar fullt ut igen, säger Malin Nordén, Chef Internkommunikation & Medierelationer på PostNord.
Att PostNord återanvänder kollinummer verkar inte vara det primära problemet utan att man gör det utan att "tömma" tidigare spårningsinformation. Det verkar handla om någon form av bugg i deras system som dyker upp med jämna mellanrum. Tråkigt nog skapar det direkt merarbete för e-handlare som måste förklara för förvirrade kunder varför deras paket har en annan avsändare och gammal spårningsinformation blandad med ny.