Fler än någonsin e-handlar just nu. Och med många shoppingsugna som går online så ökar även risken för bedrägerier. Nu varnar Postnord för bluffmail och bluffsms som skickas i företagets namn för att komma över intet ont anande kunders uppgifter. Dessutom förekommer det just nu bluffannonser på Facebook, varnar logistikjätten.
Det är trist att mindre nogräknade personer använder vårt och andra stora företags namn för att luras. Det vi vet om bluffmejl och dito sms är det våra kunder berättar för oss och frågorna kommer lite i vågor, vilket antyder att även skickandet av sådana här mejl och sms också gör det. Just nu ser vi ingen topp, men vi vill påminna om att man som konsument tyvärr behöver vara lite misstänksam, säger Maria Ibsén, pressansvarig på Postnord, till Ehandel.
"Samarbetar med polisen"
Både de bedrägliga smsen och mailen innehåller länkar som mottagaren uppmanas att klicka på. Ofta genom att påstå att betalning av moms, porto och dylikt saknas, eller så uppmanas man att uppdatera sin leveransadress. Men det sprids även bluffmail och bedrägliga annonser, där avsändaren uppmanar mottagaren att delta i ett lotteri för att vinna en iPhone.
Vad gör Postnord när bedrägeriförsök kommer till er kännedom?
Självklart håller vår säkerhetsavdelning koll på utvecklingen och samarbetar med polisen i bedrägerifrågor. Tyvärr finns det inte mycket PostNord, eller något annat företag, kan göra åt detta. Därför tycker vi det är viktigt att uppmärksamma våra kunder och mottagare på att det förekommer så att de kan vara vaksamma, säger Maria Ibsén.