Under 2018 gjorde PostNord en hel del förändringar kring frakttjänsten varubrev. Från och med den första maj började nya mått för varubrev att gälla, vilket möttes av stark kritik. Tjänsten är mycket populär bland svenska e-handlare och de nya måtten blev mindre flexibla än de tidigare.
Men redan fyra månader senare, i september, beslutade sig fraktföretaget för att justera regleringen kring varubreven igen. Då ändrades avgiften för överskridande mått från 38 till 5 kronor, allt för att, enligt PostNord, "bättre tillmötesgå kundernas behov".
LÄS ÄVEN: PostNord gör om varubreven igen - lanserar ny tjänst
Redan då, i september förra året, berättade PostNord även att de planerar fler nyheter angående varubreven längre fram.
- Vi har påbörjat arbetet med den nya varubrevstjänsten och återkommer med detaljer längre fram. Vår ambition är att lansera den förbättrade varubrevstjänsten i början av 2019, sa Håkan Ericsson, PostNords koncernchef, i ett tidigare uttalande.
Ökad kontroll och spårbarhet
Som lovat lanseras PostNord en ny uppdatering av varubrevstjänsten idag. Den nya funktionen handlar om ökad spårbarhet, och innebär att försändelsen kommer nu kunna följas via PostNords spårkanaler.
– För att möta både avsändande och mottagande kunders önskemål om kontroll och ökad spårbarhet genomför PostNord en förändring av varubrev inom Sverige. Att i både kundportal och app kunna se att leveransen är gjord ger mervärde för både avsändare och mottagare, säger Yasmina Djedou, produktägare Varubrev på PostNord, i ett pressmeddelande.
Rent praktiskt innebär detta att varubrevet skannas när det levereras till en postlåda eller ombud, och sedan när mottagaren tagit emot sin försändelse eller hämtat ut det hos ombudet sker en sista skanning. Förändringarna möjliggör också att hitta information om försändelsen i PostNords spårkanaler.