Senast igÃ¥r skrev vi om att PostNord har blivit av med flera av sina ombud, bland annat för att butikerna har tröttnat pÃ¥ den stora belastningen som den ständigt växande e-handeln skapar.Â
Nu rapporterar Dagens Nyheter, att Postnords Sverigechef möter kritiken:
– Jag tycker inte att vi har ett problem, säger Annemarie Gardshol.
Paketvolymerna bara ökar och både PostNords personal och de anslutna ombuden måste hantera många fler order än normalt.
– Vi har respekt för att det är en volymförändring vi måste ta hand om de kommande åren, men det är inte ett nytt fenomen för oss.
LÄS ÄVEN: Butiker lämnar PostNord - måste hitta nya leveranslösningar
Paketvolymerna kan tredubblas
PostNords och handelns prognoser förutspÃ¥r att paketvolymerna kan bÃ¥de dubblas och tredubblas de kommande fem Ã¥ren. Enligt Post- och telestyrelsen ska nya lösningar för paketleverans i storstäderna vara svaret.Â
– Det är klart att det är en fråga för oss, alltså hur vi ska säkerställa leveransen hela vägen fram till kund, säger vd Annemarie Gardshol, och fortsätter:
– Vår strategi framåt går väldigt mycket ut på att fortsätta jobba med ombuden och ha den densitet som krävs där ute. Det andra är att jobba med hemleveranserna.
Tightare tidsslottar
Annemarie menar att smidigare hemleveranser och fler egna utlämningsställen är lösningen på att avlasta ombudsnätet när e-handeln växer. Enligt PostNords undersökningar visar på att cirka 55 procent skulle föredra att få sin beställning levererad hem i framtiden, samtidigt väljer 70 procent alltid ombudsalternativet.
– Det finns skäl till att man valt ett ombud, och det kan ju ha att göra med att man inte kan vara hemma vid de tidpunkter vi erbjuder nu, säger Annemarie.
– Tidsslottarna kommer vi behöva jobba med så att de blir tightare men också mer förutsägbara, för det kan ju hända saker på vägen. Det behöver finnas möjlighet att kommunicera med mottagaren och säga att man blir sen eller erbjuda att leveransen går till ett ombud i stället.