Konkurrensen ökar i striden om paketskåpen och nu ökar Postnord takten rejält. Nu planerar logistikjätten för att ha inte mindre än 12 500 paketboxar i egen regi över hela Norden vid slutet av 2022, samtidigt som man planerar för ytterligare ett rejält lass boxar för 2023.
Vi tror att detta leveransalternativ kommer att fortsätta att öka i popularitet i takt med att fler och fler upptäcker e-handelns fördelar och fler paket skickas. För oss på Postnord är det en självklarhet att försöka leva upp till konsumenternas krav på flexibilitet och bekvämlighet. Därför accelererar vi nu utvecklingen och satsar stort på ett utbyggt nät av egna paketboxar i Norden, säger Postnords koncern-vd Annemarie Gardshol, i ett pressmeddelande.
I samma veva passar Postnord på att meddela att man förvärvat Swipbox del av det danska boxnätverket Naerboks, som bolagen startade tillsammans. Det innebär att Postnord nu blir ensam ägare av 2 550 paketboxar i landet.
I Sverige är målsättningen att Postnords i dag drygt 330 paketboxar ska ha utökats till 4 500 fram till slutet av 2022.
Vi utvärderar lämpliga placeringar för att säkerställa att paketboxarna hamnar där det är optimalt för mottagarna och väger även in hållbarhetsaspekter och arbetsmiljön för Postnords medarbetare. När boxarna kommit på plats finns det som ett alternativ i e-handlarnas checkout, säger Annemarie Gardshol.
LÄS ÄVEN: PostNords besked i skåpkriget: “Rent principiellt är svaret inte nej”