Ni kanske minns e-handlaren Patrik Weilands debattartikel, och stora frustration, kring PostNords tjänst "ändrat förfogande". Den idag onödigt krångliga tjänst man måste använda om till exempel mottagarens namn blivit någon bokstav fel, annars får de inte ut sitt paket. Patriks ganska hårda kritik mot PostNord verkar ha satt eld under baken på fraktbolaget som nu planerar en lösning, men också en större satsning på att låta e-handlarna ta över spakarna.
PostNord har nu ett team lett av Petter Edlund, Head of Customer Solutions, som arbetar med att sätta kunden i centrum. Detta planerar man att göra genom att ge e-handlare tillgång till olika API:er (programmeringsgränssnitt) som ska stärka nätbutikernas förmåga att påverka leveransen.
- Vi har mycket på gång men allt är inte synligt än. Den 1:a september släppte vi vår nya utvecklarportal för att förenkla för partners och kunder som vill nyttja PostNords information i framtiden. ”Developer portal” är den synliga delen av en helt ny API-management-plattform som vi implementerat, säger Petter Edlund.
Alla pratar förstås om kunddriven logistik och man vill med denna nya satsning låta exempelvis Patrik Weiland, kundtjänstansvarig på CoolStuff, direkt styra över leveransen så att kunden inte hamnar i kläm.
Flera öppna API:er på väg
Problemet med ändrat förfogande verkar dock ha lett till en större satsning kring API:er och planen är att förbättra flera tjänster framöver.
- Under 2015-2016 kommer vi lansera nya och förbättrade API:er för att förbättra de kundnära tjänster vi redan har. För e-handlare kommer förbättringar främst märkas i bättre funktionalitet i PostNords mobila appar, partnerlösningar och andra inloggade tjänster som till exempel kundportal, säger Petter Edlund.
PostNord planerar att lansera 3-4 publika API:er som är öppna och ett antal andra som kräver inloggning. Information om dessa kommer publiceras på PostNords nya portal för utvecklare och e-handlare.
Petter Edlund vill inte gå in mer på detalj just nu men det som står klart är att ändrat förfogande är prioriterat och mer information om nya API:er kommer i slutet av året.
Det ska noteras att det inte var många år sedan man behövde faxa in ändrat förfogande när man exempelvis behövde byta mottagarens namn. PostNord är alltså på väg in i framtiden även om e-handlare förmodligen redan hade velat ha detta på plats idag.