Efter att ha åkt runt i Sverige och pratat med e-handelsbranschen om hur paketluften ska minskas bjöd Postnord in till en uppföljning under måndagen. Ehandel var självklart på plats. Några riktiga svar hade man inte än, men man var flera erfarenheter och inspel rikare.
Efter vår tidigare artikel om Postnords initiativ, som går under namnet Förpackningsresan, fick vi en mängd reaktioner. En av dessa rörde att man tyckte att Postnord själva bidragit till den problematik man upplever i dag med överflöd av luft i paket som i sin tur orsakar kaos på terminaler och dålig fyllnadsgrad i transporter. Det finns nämligen aktörer som sitter på avtal, där man tillåtits att förhandla ned avgiften för skrymmande paket.
Vi vet och vi är helt transparenta med det. Det är absolut så att vi ska titta på alla våra avtal vi har och diskutera hur vi ska göra med dem. Vi hade den frågan uppe i Borås och Malmö. Vi gick in i Förpackningsresan, gjorde en riskbedömning och förstod att vi kommer att få kritik. Vi visade ju till och med upp vår terminal och vi tänkte att ”ja, här kommer man ju se att det inte är fullt i alla fordon och burar”. Alla de frågor som är våra interna, de måste vi ta tag i, säger Sofia Leffler Moberg, global hållbarhetschef på Postnord, till Ehandel.
"Nu tittar vi i alla fall på det"
Postnord kan dock i dagsläget inte lova att man skrotar möjligheten att förhandla om avgiften för skrymmande paket i framtiden. Men lovar att titta på hur det ska skötas framgent.
Ja, det är något vi ser över. Jag tänker så här: Ett affärsavtal är alltid ett affärsavtal. Det måste finnas ett sätt som vi gör affärer som vi tycker är okej och då ska det här vara en jätteviktig fråga. Men sen hur det ska se ut där ute och vilka kontrollmekanismer vi ska ha på plats för att man inte ska avtala bort just den här delen är svårt att säga. Men det är en fråga som har blivit aktuell, som inte har varit på tapeten förut och nu tittar vi i alla fall på det.
LÄS ÄVEN: Postnord ska leda kampen mot paketluft: "Vi har ett ansvar"
Ehandel har sökt flera större aktörer som enligt uppgift ska sitta på avtal där ”skrymmeavgiften” förhandlats bort. Några har bekräftat, men ingen vill prata öppet om att de förhandlat till sig den förmånen. I stället väljer man att skjuta över den frågan på Postnord.
Skulle man sätta klimatet och arbetsmiljön, hela den här frågeställningen, i fokus skulle det här bli en fråga som inte kan avtalas bort. Successivt anser jag i min roll att det är dit vi ska ta oss. Men sen är det en stor organisation som ska förflyttas också, säger Sofia Leffler Moberg.
Men skeptiker till trots så har reaktionerna varit övervägande positiva till att ett initiativ faktiskt tagits. Lokalen på Postmuseet var välfylld den tidiga måndagsmorgonen och antalet engagerade deltagare vittnade återigen om att e-handeln vill ställa om och bli mer hållbar – och många var ivriga att hjälpa till och bidra på vägen.
"Vi har för stora etiketter"
En av de möjliga lösningarna som diskuterades var att se över etiketterna som klistras på paketen vid frakt. Storleken på dessa har gjort att flera i dag skickar små produkter i stora kartonger för att etiketten ska få plats. Men också för att inte riskera straffavgift om den inte går att läsa korrekt. Här ville branschen se en mindre standardetikett och en sådan lösning tittar man på just nu. Inte minst Lyko och Unifaun ville hjälpa till att hitta lösningar för att ta fram en ny standard där.
En nyhet som i alla fall presenterades var att Chalmers nu ska forska på och ta fram en förstudie på exakt vad man kan göra för att minska andelen luft i paket.
Vad har ni själva lärt er från samtalen med branschen under Förpackningsresan så här långt?
Min upplevelse är att det viktigaste vi har lärt oss är att det är så små saker som spelar roll. Vad är det som gör att man behöver stoppa en liten produkt i ett stort paket? Jo, det är att kartongerna tar slut på torsdagseftermiddagen, så man har inga andra. Så då kanske vi ska lösa supply på rätt kartongstorlekar. Det är detaljer som gör att saker inte blir optimala.
Därför är det fantastiskt att Chalmers vill komma in och titta på det här i detalj. Det är en ynnest. Så i juni hoppas vi att kunna säga att ”det här är de fem största grejerna”. Men i väntan på det: Att vi har för stora etiketter eller att för lätta paket flyger av våra banor, det är inte rimligt. Det ska inte vara så att man ska behöva göra paketen tyngre för att de inte ska trilla av och hur löser vi det? Det är ganska uppenbara grejer och även om de kanske inte har störst effekt så vet vi att det behövs, så då gör vi det.
LÄS ÄVEN: Hur blir man en hållbar e-handlare? Det ska vi ta reda på!
Det framgick under träffen att ingen, varken branschen eller Postnord, riktigt har svaret på hur man allra bäst och mest optimalt ställer om för att minska andelen luft i paketen. Intresset är i alla fall högt och trycket från branschen likaså på att gemensamt hitta lösningar och ta ansvar.
"Vi har börjat titta på vår egen produktion"
Det märks tydligt att Postnords initiativ är uppskattat, även om logistikjätten fått syna sig själva och blivit synade av andra på ett sätt som kanske inte är helt bekvämt. Men det verkar också ha varit nyttigt för alla inblandade. När träffen led mot sitt slut var också alla rörande överens om att de ville träffas snart igen. Flera föreslog även mer tematiska träffar, med Postnord som plattform.
Vad tar ni med er från det här som ni tycker har varit bra?
Dels fyller vi ett tomrum och det känns som att vi har rätt att fylla det. Vi tog det och det har varit uppskattat och upplevelsen är att folk känner att ”vad bra att någon gör det och vi vill vara med”. På så sätt har det varit vänligt och välbehövligt. Sen också att vi inte kommer att släppa det. Vi kommer definitivt att fortsätta, det är det ena.
Det andra är att vi internt har börjat titta på vår egen produktion på ett annat sätt, så klart. Det vi har tagit med oss är att det finns en extrem hög grad av innovation där ute och jag tror att vi står inför en explosion av kreativa lösningar. Där måste vi hänga med så klart och härbärgera allt det här. För förpackningsindustrin är fantastisk och våra e-handelsföretag är snabba när de vill göra något.
Ett genomgående tema genom samtliga hållbarhetsträffar som Ehandel närvarat på har varit vikten av en gemensam kraftsamling. Det var givetvis något man tryckte på även här.
Det inte är så lätt att ändra hela det här systemet som det handlar om. Vi är inte solitärer, det krävs att vi jobbar tillsammans allihop. Det är på riktigt tillsammans. Stora Enso kan inte lösa det på egen hand, inte Billerud heller och inte Postnord - inte någon.