År 2009 gick Svenska Posten AB samman med Post Danmark AS. Sedan millennieskiftet har den danska inkomstdrivande brevutdelningen sjunkit med över 90 procent. Nu är den svenska brevverksamheten på väg åt samma håll.
Mellan september och december 2018 gjorde konsultfirman McKinsey & Company, på uppdrag av den svenska och danska staten, en analys av PostNords framtid.
Rapporten ”Strategic review of Postnord” har DN begärt ut och meddelar att PostNord hotas att gå i konkurs. Detta på grund av digitaliseringen som gör att den inkomstbringande brevutdelningen sjunker. Om PostNord inte anpassar sin service, kan de behöva ta hjälp från staten.
Det ser allvarligt ut, en miljard i intäkter försvinner varje år, säger Annemarie Gardshol, Postnords vd, i en intervju med SVT.
I rapporten framgår det att om "vi skattebetalare", staten, kompenserar för alla brevbärarlinjer som enligt marknaden är olönsamma, men som finns i samhällsuppdraget kan PostNord gå med vinst. Marknadsvärdet beräknas då att uppgå till 35 miljarder kronor. Men om stödet inte ges och samhällsservicen ska behållas kommer PostNord att gå i konkurs.
Om staten vill upprätthålla den nivå vi har idag kan en subvention bli aktuell, men vi är inte där i dag, fortsätter Annemarie Gardshol.
Just nu för PostNord en dialog med politiker om att "lätta på uppdraget för att spara pengar", skriver SVT. Det kan bland annat betyda att PostNord får lov att dela ut brev varannan dag och få tre dagar på sig att dela ut ett brev. Då skulle PostNord kunna spara in på att avveckla flygtrafiken.
LÄS ÄVEN: PostNord drar klimatkortet: Ge oss tre dagar att leverera brev
Vi ser att det är verkligheten inom ett par-tre års tid. Det är mer i linje med det behov som finns, säger Annemarie Gardshol.
Ehandel har tidigare rapporterat om att PostNord redan testkör brevleveranser varannan dag, men då menade PostNord att en större utrullning av "leverans varannan dag" inte var planerad.
LÄS ÄVEN: PostNord i ny kris – ber om räddningspaket på 100 miljoner