Den 1 april införde Sverige efter påtryckningar från EU nya regler som gjorde att momsen togs bort från ett antal posttjänster, däribland vanliga frimärken och den bland e-handlare populära tjänsten Skicka Lätt. I samband med det höjde PostNord priserna på tjänsterna, så att de blev dyrare för företag att använda även om privatpersoner fick en prissänkning. Detta var något som inte gick att undvika, enligt PostNord.
Nu visar det sig att detta har fått konsekvenser för e-handlare som tar betalt för frakten av sina kunder. När momsen togs bort hade man kunnat tro att priset för slutkunden skulle bli lägre. Men nu är beskedet att e-handlare som säljer varor med exempelvis 25 procents moms även fortsättningsvis ska lägga på 25 procents moms på fraktkostnaden. Eftersom PostNord har höjt priserna slutar det alltså med att kunden får betala mer än förut.
- Inte nog med att vi förlorar pengar men nu skall vi alltså enligt Skatteverket fakturera vidare med moms, det vill säga att kostnaden blir 66,25 kronor för slutkunden istället för 59 kronor som innan, säger en e-handlare som använder sig av Skicka Lätt.
Kostnadsökning med 35 000 kronor om året
Precis som förut varierar momsen beroende på vad det är som skickas, och att handlaren får lägga på moms på frakten är egentligen inget nytt. Att det blir en prishöjning beror helt enkelt på att PostNord har höjt priserna.
Enligt vår kontakt innebär förändringen en ökad kostnad med 6-7 kronor varje gång hans företag använder sig av Skicka Lätt.
- För bolaget som jag jobbar för, som har relativt mycket fraktkostnader, skulle det innebära ökade kostnader med 30 000-35 000 kronor per år gissningsvis. Nu blir det att titta på andra lösningar. Även om de är dyrare i sig så kanske de blir enklare att hantera.
I forumet på Ehandel.se har flera personer diskuterat samma ämne och kommit fram till att tydligare information om de nya reglerna inte hade varit fel. Men enligt PostNord är det svårt att komma med besked om “alla tänkbara scenarier” innan de har prövats mot den nya lagen.
- Tyvärr finns det inga klara svar på en del av frågorna. Man får vänta på Skatteverkets tolkningar, säger Maria Ibsén, pressekreterare på PostNord.
"Insåg att lagen skulle få konsekvenser"
Hon bekräftar dock att e-handlare som lagt på moms och fått höjda slutpriser för sina kunder har uppfattat situationen korrekt.
- När det gäller e-handlare som säljer frakt tillsammans med en vara är frakten såvitt vi vet underordnad varan. Det spelar ingen roll om frakten utförs av PostNord eller någon annan. Om det är försäljning av varor med moms inom Sverige ska e-handlaren därför ta betalt med moms för frakten. Om frakten ingår i priset blir resultatet detsamma, moms tas ut på hela priset. Den momssats som gäller för varan ska gälla för transporttjänsten.
Har ni tänkt på de här konsekvenserna och informerat era kunder om förändringarna?
- PostNord insåg att den nya lagstiftningen skulle få konsekvenser både för oss och våra kunder. Vi har informerat om prisändringarna på alla ställen där vi normalt informerar om priser och villkor, och via pressmeddelande.