Postnord får sig återigen en smäll på fingrarna av Post- och telestyrelsens (PTS). Det efter att det statliga postbolaget inte levt upp till leveranskravet. Det visar PTS årliga rapport, Svensk Postmarknad.
Enligt posttillståndet ska Postnord leverera minst 95 procent av alla inrikes brev inom två arbetsdagar. Under 2022 landade den siffran på 94,7 procent.
En marginell miss kan tyckas. Men med tanke på att det delades ut runt 1,3 miljarder brev under 2022, så rör det sig om miljontals brev som inte kom fram i tid. Motsvarande siffra för 2021 var 97,9 procent.
Posttjänsten är oerhört viktig för många människor och det ligger ett stort ansvar på Postnord att utföra den samhällsomfattande posttjänsten i enlighet med kraven, säger Emma Maraschin, chef PTS enhet för postfrågor.
Färre brev - fler paket
Som Ehandel rapporterat om tidigare så trillade det under sommaren och hösten 2022 in klagomål på Postnord i strid ström. Det efter att många inte fått sin post inte i tid. Något som ledde till att PTS inledde tillsyn mot Postnord och förelade bolaget att vidta åtgärder för att komma till rätta med utdelningsproblemen.
När PTS får indikationer om att det finns problem behöver myndigheten agera, säger Emma Maraschin.
I rapporten konstateras det även att postmarknaden förändras i rask takt och under förra året minskade brevvolymerna med 11 procent. Sedan år 2000 har brevmarknaden minskat med omkring 60 procent.
Samtidigt fortsätter paketmarknaden att öka, till följd av svenskarnas e-handlande. Som exempel kan nämnas att antalet paketskåp har gått från något hundratal till 7 000 på fyra år.
Rapporten visar att svenskarnas behov av posttjänster fortsätter att förändras. De flesta av oss skickar färre brev i dag än tidigare och för många blir det allt viktigare att till exempel kunna hämta ut paket på ett flexibelt sätt, säger Emma Maraschin.
LÄS ÄVEN: Postnord inför pristillägg för paket till glesbygd: ”Nödvändigt”