För PostNord är Black Friday en hektisk högtid. I fjol tog man in fler chaufförer, aktiverade fler ombud och utökade öppettiderna som en lösning på det logistikkaos som väntade. Och det var tur det, då hanteringsvolymerna översteg prognosen. Bara under Black Friday-helgen hanterade PostNord nästan en miljon paket och cirka 230 000 varubrev.
LÄS ÄVEN: Klart: Så många paket hanterade PostNord under Black Friday
I år gör PostNord samma sak. Man rustar upp inför den årliga handelshögtiden. Prognosen är att PostNords volymer kommer att öka med drygt 7 procent, inför Black Friday och julhandeln.
Vi har förberett oss för årets Black Friday under hela året, det har nu blivit en rutin, säger Mathias Krümmel, chef för Produktion på PostNord.
Som alltid så är det här vår roligaste period och vi förväntar oss högre volymer i våra flöden. Den här perioden kommer däremot bli annorlunda än andra år, på grund av coronapandemins effekter. Vi, liksom branschen i stort, inser att pandemin kommer att fortsätta påverka verksamheten.
Mer konkret kommer PostNord att plocka in runt 3000 extra medarbetare i hela landet, förlängt öppettiderna hos kundservice, utökat hemleveranser, lördagsleveranser och söndagssortering av paket.
Företaget har ingått i samarbeten med stora e-handlare för att sprida transporterna bättre under dagen. Sedan förra årets Black Friday har man öppnat 10 nya ombud och nu kommer PostNord även att öppna 38 tillfälliga julombud.
Vi gör ständiga förbättringar. Förra året ville vi säkra att paketombuden inte blev för fulla, vilket lyckades bra! I år är vårt fokus att säkra kvalitet på hemleveranserna, till exempel genom tydligare avisering och bättre kommunikation med konsumenterna, säger Mathias Krümmel.