Gårdagens stora nyhet där Amazon bekräftade sina planer för den svenska marknaden har minst sagt skapat eko i e-handelsbranschen. Men exakt vad e-handelsjättens intåg kommer att innebära i praktiken är det fortfarande svårt att veta. Amazon själva lovade "låga priser, stort utbud och snabba leveranser". Vi har tittat närmare på den senare biten.
Amazons logistikpartner i Sverige är Postnord. Men hur kommer deras partnerskap att se ut och märkas? Kommer vi till exempel att se Amazonmärkta Postnordbilar och unika leveranserbjudanden för den amerikanska giganten?
Nej, vi co-brandar inget. Vi behandlar alla våra kunder lika, allt annat vore förskräckligt. Sånt sysslar vi inte med. Det här är ett partnerskap som alla andra. Vi jobbar redan i dag med flera enormt stora e-handlare i Sverige och det kommer inte att avvika på något sätt mot det vi redan gör i dag, säger Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på Postnord, till Ehandel.
Kommer ni att vara deras enda huvudpartner, eller hur ser avtalet ut?
Det är sådant jag inte kan gå in på i detalj. Vi levererar den absoluta majoriteten av deras paket redan i dag och vi kommer att fortsätta att vara en partner.
Amazon är redan i dag en populär marknadsplats bland de svenska konsumenterna. Men med en helsvensk sajt och ett vassare leveranserbjudande kommer populariteten och därigenom paketvolymerna förstås att öka. Postnord ser dock inte att det kommer att medföra några bekymmer i logistikflödet.
Vi står rustade. Titta bara på vad som har hänt det senaste halvåret där den förskräckliga pandemin snabbat på allt inom e-handeln. Vi har sett en enorm volympuppgång och tittar vi på det här i ett normalläge är det klart att vi hanterar Amazons volymer, även med tillväxt, säger Peter Hesslin
Jag har svårt att tänka mig att Amazon kommer in och så plötsligt står vi där med deras förväntade volym på en gång. Det kommer att vara en successiv ökning, precis som det är med alla andra.
Så om man som e-handlare är kund hos Postnord i dag behöver man inte vara orolig när det kommer in en stor global aktör och tävlar om uppmärksamheten?
Nej, vi behandlar alla lika och det finns ingen som helst anledning att förändra det. Vi jobbar både med stora svenska e-handlare som skickar enorma volymer varje dag och de som kanske bara skickar ett par paket om dagen. Och vi har en viktig roll att spela i att göra alla de olika e-handelsföretagen framgångsrika, då vi är en del av deras erbjudande, säger Peter Hesslin.
LÄS ÄVEN: Expertpanel: Amazons lansering i Sverige – ”en otäck cocktail”