Det är inte helt enkelt att göra ett miljösmart val när det gäller leveransalternativen vid onlineköp. Begreppen i e-handlarnas kassor är breda och innebörden ofta svåra att förstå, med otaliga mer eller mindre sanna påståenden om miljövänliga eller klimatvänliga leveranser.
LÄS ÄVEN: Nu är branschöverenskommelsen för fossilfria leveranser klar
För att tydliggöra leveransalternativen togs det i fjol fram en branschöverenskommelse för vad som faktist får kallas en fossilfri leverans. Nu meddelar Postnord att man kritat på avtalet.
Med en branschövergripande definition av begreppet fossilfri leverans blir det tydligt vad en leverans med låg miljöpåverkan innebär. Genom att använda branschövergripande initiativ och officiella tredjepartsmärkningar vill vi göra det enkelt att välja en hållbar leverans i e-handlarens checkout, säger Mathias Krümmel, vd för Postnord Sverige i en kommentar.
Fossilfria till 2030
Branschöverenskommelsen innebär att en leverans får kallas fossilfri när den transporteras med fossilfria drivmedel hela vägen från varulager till slutkund. Alltså att fordonen drivs av el, biodrivmedel eller muskelkraft som till exempel cykel.
Det känns extra bra att branschen gått ihop för att tvätta bort otydliga miljöpåståenden. Vi är stolta över två viktiga milstolpar, våra Svanenmärkta e-handelstransporter och att vi nu skrivit under en branschöverenskommelse. Allt för att nå vårt mål om fossilfria transporter till 2030, säger Mathias Krümmel.
E-handlare som vill kunna erbjuda fossilfri leverans i sin checkout behöver i sin tur skriva under överenskommelsen och därmed också förbinda sig att ta bort övriga miljöpåståenden.
Undantagna tredjepartsmärkningar som är tillåtna att kombineras tillsammans med fossilfri leverans är Svanen, Fair Transport och Bra Miljöval.
LÄS ÄVEN: Hit kommer Postnords fossilfria leveranser: ”Stora volymer”