ANNONS

Postnord, Instabee och Bring gör gemensam sak - med Amazon

"Genom att arbeta tillsammans kan vi påskynda övergången".

Klimatinitiativet The Climate Pledge, som grundades av Amazon och Outrage + Optimism, grundades för att uppnå netto-noll koldioxidutsläpp senast 2040 - tio år före Parisavtalet.

Flera globala jättar har anslutit sig till initiativet genom åren, bland annat Pepsico, Microsoft, Best Buy, IBM, Uber och Visa, utöver redan nämnda Amazon.. Och nu hoppar även tre framträdande nordiska logistikaktörer på tåget.

Det är Postnord, Posten Bring och Instabee som alla tre anslutit sig till initiativet. Därmed gör man kollegan och konkurrenten Airmee sällskap, som undertecknat avtalet tidigare.

ANNONS

Vi är glada och stolta över att se dessa ledande nordiska logistikleverantörer ansluta sig till The Climate Pledge och förbinder sig att uppnå nettonollutsläpp av koldioxid till 2040, säger Gulfem Toygar, Sverigechef för Amazon Sverige, i en kommentar.

Anslutna bolag åtar sig att regelbundet mäta och rapportera sina utsläpp av växthusgaser. Det behöver även ta fram och genomföra åtgärder för att minska sina koldioxidutsläpp.

Detta initiativ är ett bevis på vårt gemensamma ansvar och engagemang för en hållbar framtid. Genom att arbeta tillsammans kan vi påskynda övergången till en ekonomi med lägre koldioxidutsläpp och sätta ett kraftfullt exempel för andra branscher att följa, säger Gulfem Toygar.

Den svenska kvartettens åtaganden handlar om att nå nollutsläpp från sina leveranser.

Som en ledande leverantör av paket- och logistiktjänster är Postnord viktigt för det nordiska näringslivet och samhället. Vi ligger i framkant av branschens klimatomställning genom att implementera en ambitiös klimatagenda med vetenskapsbaserade mål. Vårt åtagande omfattar att uppnå utsläppsfria leveranser på sista milen, vilket gynnar e-handlare och konsumenter i hela Norden, säger Amanda Jackson, hållbarhetschef på Postnord Group.

"Har tydliga ambitioner"

Posten Brings hållbarhetschef, Colin Campbell, säger att man är stolta över att stå sida vid sida med alla som undertecknat The Climate Pledge. Han lyfter även fram vad koncernen gjort så här långt för att minska sitt klimatavtryck.

Vår klimatambition är att vara en drivkraft i övergången till ett lågutsläppssamhälle. Vi började vår resa för 15 år sedan och har arbetat systematiskt för att minska vår miljöpåverkan. Vi har hittills minskat våra utsläpp med över 60 procent och har tydliga ambitioner framåt.

Last mile-specialisten Instabee poängterar hur viktigt det är att jobba gemensamt inom branschen för att nå målen.

Företagens åtgärder under de kommande åren kommer att spela en avgörande roll för att forma framtiden, och nyckeln till att säkerställa ett hållbart samhälle är samarbete, säger Matilda Hasselmark, hållbarhetschef på Instabee, och avslutar:

Medan vi på Instabee har kommit långt i att minska utsläppen på sista milen, erkänner vi också att 50 procent av våra transportutsläpp sker på första- och mellanmilen. Vi är fast beslutna att bli utsläppsfria i hela vår transportverksamhet.

Nils Lund
nils@ehandel.se