PostNord förläger sitt samarbete med Zalando och stiftar ett treårigt logistikavtal med modejätten som ska gälla i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Det meddelar postföretaget i ett pressmeddelande nu på eftermiddagen.
- Vi är glada att Zalando har valt att förlänga vårt samarbete. De tjänster vi utför för Zalando är en del av PostNords kärnverksamhet på logistikmarknaden: paketleveranser till konsumenter i alla de nordiska länderna. Det förnyade och utvidgade avtalet är ett bevis på vår förmåga att växa tillsammans med våra kunder och leverera strategiska tjänster som tillfredsställer kundens ständigt förändrade behov, säger Håkan Ericsson, PostNords vd och koncernchef.
Upphämtning av returer ingår
I avtalet ingår bland annat transporter från Zalandos lager till PostNords terminaler och distribution från terminalerna till slutkunderna. Ingår gör även en annan tjänst, som ska ha utvecklats speciellt för Zalando. Det handlar om gratis hämtning av returer inom en timme - på den plats som slutkunden själv önskar. Det är också något som just nu testas i Stockholm.
- Våra kunder är kärnan i vår verksamhet och friktionsfria leveranser och returer är en del av vårt löfte till dem. Sedan vi expanderade till Norden har PortNord visat sig vara en partner som Zalando kan lita på, vilket har ökat bekvämlighetsnivån och därmed kundnöjdheten. Att detta framgångsrika partnerskap kommer att fortsätta är mycket positivt för oss och våra nordiska kunder, säger Kenneth Melchior, General Manager Northern Europe på Zalandos svenska filial.
LÄS ÄVEN: Zalando börjar hämta upp kundernas returer i Sverige
Zalando har varit kund hos PostNord sedan 2010, då de kom in på den nordiska marknaden. Det förlängda och utökade kontraktet gäller till och med den 31 juli 2021.