Postnord utökar möjligheterna att legitimera sig hos ombuden. Nu inför man även att mottagare kan legitimera sig med Freja eID. Det fungerar som en digital legitimation, i mobilen. Just möjligheten att legitimera sig digitalt har blivit allt viktigare även hos ombud.
Legitimering är viktigt för att konsumenterna ska känna sig trygga med sina beställningar och vi vill underlätta för dem så mycket som möjligt. Att vi nu kan erbjuda mottagare att legitimera sig med Freja eID känns självklart. Det ger också extra bra service inför Black Week och jul, då vi alltid har högt tryck hos ombuden, säger Mathias Olsson, chef för Postnords ombudsnät, i ett pressmeddelande.
För användaren innebär det att man visar upp sin digitala legitimation i mobilen, där QR-koden skannas av ombudet. Enligt Postnord själva minskar det både köbildning, fysisk kontakt och innebär en enklare process för alla inblandade.
Att kunna legitimera sig hos Postnord för paketuthämtning har länge varit en av de mest efterfrågade tjänsterna bland många av våra över 300 000 användare. Att nu kunna hämta ut paket hos PostNord med Freja är ett stort mervärde för alla som vill kunna ha sin ID-handling i mobilen och lämna plånboken hemma, säger Johan Henriksson, vd på Freja eID- Group.