Har du någon gång försökt nå kunder med oadresserad direktreklam i brevlådan? Det kan bli svårare framgent, för i dag meddelar Postnord att de tänker sluta dela ut den.
Anledningen är en vikande marknad och allt dyrare papperspriser, vilket i sin tur gjort den här typen av annonsering allt mer kostsam.
En mängd kända omvärldsfaktorer har drivit på ökade kostnader och vi konstaterar att tjänsten inte längre är lönsam. Därför tar vi nu ett beslut att avveckla den, säger Mathias Krümmel, vd på Postnord Sverige, i ett uttalande.
Men än finns det tid för den som ändå vill använda sig av den här reklamformen via den statligt ägda logistikjätten. Först i april 2023 kommer Postnords brevbärare att sluta dela ut den.
I samband med nedläggningen kommer även ODR-terminalerna, där reklamen hanteras, att avvecklas. Exakt hur många medarbetare som berörs av detta vill dock inte Postnord kommentera.
Hur många medarbetare som kommer påverkas när ODR-terminalerna läggs ned kan i nuläget inte kommuniceras. Eventuella omplaceringar, erbjudande om nya arbetsuppgifter eller naturlig avgång avgör utfallet när det kommer till eventuell övertalighet, säger Martina Smedman, HR-direktör på Postnord.
LÄS ÄVEN: Nu kommer reklamen till din smarta högtalare: "Lättare"