Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Postnord hakar på digitala ID-kortet: "Gynnar våra kunder"

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

"Ett smidigt alternativ".

ANNONS

Tidigare i somras lanserade BankID en ny funktion för digitalt ID-kort i sin app. Något som bland annat gör det möjligt att hämta ut paket utan ett fysiskt ID- eller körkort.

LÄS ÄVEN: Nu kan du lämna plånboken hemma: “Mest efterfrågade”

Postnord annonserade tidigt att man skulle acceptera det digitala ID-kortet som legitimering hos sina ombud, och nu är det officiellt.

Det digitala ID-kortet innebär att det nu finns ytterligare ett smidigt alternativ för våra kunder vid paketutlämning. Ibland glömmer man plånboken hemma, vilket vi anser inte ska stå i vägen för våra kunder när de vill hämta ut sina paket, säger Mathias Olsson, chef för ombud på Postnord Sverige.

Simpelt alternativ

För att aktivera sitt digitala ID-kort måste man först identifiera sig i BankID-appen. Något man gör genom att skanna sitt pass eller nationella id-kort via kameran eller mobilens NFC-läsare. Den digitala ID-handlingen har sedan samma giltighetstid som den fysiska.

Den nya lösningen är ett lika säkert och simpelt alternativ som, framförallt, gynnar våra kunder som inte har möjlighet att använda Postnord-appen eller fysisk legitimation, säger Mathias Olsson.

Det här innebär att Postnord följer i DHL:s hjulspår, som rullade ut lösningen för bara några veckor sedan. DHL erbjuder sedan mars i år även identifiering med Freja e-legitimation vid paketutlämning.

LÄS ÄVEN: DHL:s ombud först ut med digitalt ID-kort i mobilen

Dela artikeln: