PostNord har släppt sin delårsrapport för april-juni och kan under perioden visa upp en omsättning på 9,59 miljarder kronor. En minskning med 1 procent jämfört med det andra kvartalet 2015.
Samtidigt gör bolaget en förlust på 282 miljoner kronor. Att jämföra med en vinst på 455 miljoner motsvarande kvartal i fjol. Precis som tidigare beror nedgången till stor del på vikande brevvolymer.
– Den snabbt växande e-handeln fortsätter att vara en viktig drivkraft. Ny postreglering i Danmark skapar möjligheter till en mer effektiv produktion. Med de fortsatta volymfallen i brevaffären har realiseringen av vår strategi högsta prioritet, säger Håkan Ericsson, VD och koncernchef.
B2C-volymerna ökar stadigt
Koncernens totala brevvolymer minskade totalt med 8 procent under det andra kvartalet, varav 17 procent i Danmark och 6 procent i Sverige. PostNords B2C-volymer ökade däremot med 15 procent jämfört med motsvarande kvartal 2015.
– Med ökade satsningar på flerkanalsförsäljning och tillväxt för mobil handel fortsätter e-handeln sin stadiga tillväxt. Vi har alla förutsättningar att kunna erbjuda den typ av kommunikations- och logistiktjänster som människor och företag efterfrågar, inte minst inom e-handelsområdet idag och imorgon, säger Håkan Ericsson.