PostNord är en av de största aktörerna inom tredjepartslogistik i Norden och har så kallade TPL-lager i Helsingborg, Norrköping, Göteborg, Stockholm och Köpenhamn, samt på ett antal platser i Finland.
Man erbjuder även liknande lösningar via PostNord Fulfilment, ett bolag inom koncernen som i dagsläget har verksamhet i Sverige, Norge samt Polen där den största delen av volymen kommer från B2C.
E-handel till konsumenter innebär dock en hel del returer och en av de stora utmaningarna har varit att hitta effektiva system för returhantering över landsgränserna. Men nu ska en ny lösning snart vara på plats för den norska marknaden.
Postnord Fulfilment har inlett ett samarbete med Olivetree Solutions och logistiksystemet Myloc Logistics för att kunna effektivisera hanteringen av returer.
Effektivare kolli- och returhantering
Tack vare en integrationen kan Postnords kunder skicka en fil på inkomna ordrar som då går direkt in i Myloc Logistics system. Där samlas all information om konsumenterna och deras beställningar. Varje kolli registreras var för sig och får sin unika märkning och det finns även detaljerad information om vad varje kolli innehåller.
Vid en eventuell retur används samma märkning på retursedeln på paketet och när det tas emot på Postnord Fulfilments centrallager i Oslo kan man genom att scanna paketet direkt koppla det till rätt kolli och artiklar i systemet.
Baserat på det som finns registrerat i systemet blir det även möjligt att ta fram en korrekt proformafaktura för den aktuella retursändelsen. Något som innebär att Postnord Fulfilment, kan förse tullen med information om paketets värde och ursprungsland för den aktuella returen.
– Genom Myloc Logistics får vi ett nytt verktyg som möjliggör för betydligt effektivare kolli- och returhantering. Det blir en vinst för oss, våra kunder och framför allt slutkonsumenterna, säger Lars Palebo, IT-chef på Postnord Fulfilment.