Den nordiska fraktjätten PostNord har delgett sina siffror får andra kvartalet 2019. Omsättningen landar på 9,5 miljarder kronor, vilket i princip är samma omsättning som Q2 i fjol. Rörelseresultatet förbättras dock avsevärt, om än fortsatt minus, och det landar på -70 miljoner kronor, jämfört med -901 miljoner året innan.
"God tillväxt inom TPL och e-handel"
Omställningen till ett mer tydligt e-handelsfokus ska börja ge effekt.
- Marknadstillväxten inom e-handeln fortsätter, vilket resulterar i en god tillväxt inom vår tredjepartslogistik- och e-handelsrelaterade verksamhet. För att möta volymtillväxten i Norge investerar vi i modern teknik och större yta på Langhusterminalen i Osloregionen. Investeringen bidrar till att utöka vår kapacitet och ger möjligheter till fortsatta effektiviseringar. Sammantaget skapar detta goda förutsättningar att ytterligare stärka vår position på den norska marknaden, säger tillförordnad koncernchef Annemarie Gardshol i en kommentar.
Utöver ett utökat fokus i Norge så rapporterar PostNord också att deras satsning på paketboxar i Danmark har slagit väl ut. De så kallade Nærboksarna har enligt fraktbolaget fått ett positivt bemötande från mottagarna.
LÄS ÄVEN: PostNord storsatsar på paketskåp - 200st i steg ett
Det stora fokuset just nu är dock digitaliseringen och att fånga e-handeln när de traditionella breven sinar.
- Koncernen befinner sig mitt i ett paradigmskifte som stavas digitalisering och med förändrade kommunikations- och konsumtionsmönster som resultat. Jag vill tacka alla medarbetare för insatserna under andra kvartalet. Det gläder mig att vi har kommit en bra bit i rätt riktning och att vår inslagna väg ger resultat, säger Annemarie Gardshol.