Webhallen, som sedan våren 2013 ägs av norska Komplett, inledde sin nordiska expansion i mitten av 2012, och finns nu i Sverige, Dammark och Finland. Näst på tur står Norge, och som man påpekat tidigare, går vägen till framgång via multichannel och man satsar lika brett på webbförsäljning som på fler butiker.
– Vi har alltid betraktat våra fysiska lokaler som butiker och inte bara pick up-points. Butikerna lagerhåller stora delar av vårt sortiment vilket är viktigt, men förutom försäljning har de även ett marknadsföringsvärde. Det är extra viktigt när vi går in på nya marknader, säger Erik Estberg, CFO på Webhallen.
Allt levereras från Stockholm
Webhallen har idag 12 fysiska butiker, och även om man gör det bra, så ska majoriteten av försäljningen ske online. Det har ökat Webhallens behov av logistiktjänster, och därför har man nu valt att fördjupa samarbetet med PostNord som logistikpartner i Norden.
Samtliga leveranser till alla länder sker från centrallagret i Fruängen söder om Stockholm, och PostNord kommer att leverera allt från enstaka varubrev till stora pallar. Det innebär att man kommer att sköta stora och små leveranser till butiker, ombud och direkt hem i kundens postlåda.
– Vi har mycket releaser av både spel och hårdvara och det är vitalt för Webhallen att dessa produkter kommer fram på rätt dag. Leveranssäkerheten är A och O och här är PostNord överlägsna. Därför är vi glada att ytterligare stärka vårt goda samarbete nu när vi fortsätter vår expansion i Norden, säger Erik Estberg.
Källa: Press
Foto: Webhallen