I december 2018 fick totalt 855 174 personer i Norge ett reklam-sms från PostNord. Det nordiska logistikbolaget skickade dock ut detta textmeddelande utan att ha fått samtycke från mottagarna.
Nu får PostNord böta 600 000 norska kronor för att ha brutit mot marknadsföringslagen, det skriver norska konsumentverket.
- Att skicka ut så många reklammeddelanden utan att vara säker på att du har ett giltigt samtycke är en allvarlig kränkning av marknadsföringslagen, säger Frode Elton Haug, konsumenträttens juridiska direktör och fortsätter:
- Eftersom PostNord erhåller personuppgifter för ett stort antal konsumenter i Norge är det ytterst viktigt att företaget inte utnyttjar denna information felaktigt, och mot lagstiftningen.
PostNord försvarar sig med att meddelandet skulle bidra till att avlasta företaget innan jul, när de hade en stressig tid, genom att informera kunderna om hur de kan ta emot sina paket på olika sätt. Men detta håller inte konsumenträtten om:
- Meddelandena innehöll marknadsföring, och inte praktisk information för konsumenter som förväntade sig paket, säger Elton Haug.
Totalt kom det in 18 klagomål på PostNords smsutskick.