I går publicerade Aftonbladet en debattartikel skriven av PostNords vd Annemarie Gardshol. Hon ber politikerna att ändra i lagen så att PostNord slipper kravet på att leverera brev inom två dagar. Anledningen är miljöpåverkan.
Flyg enda lösningen?
PostNord säger sig vara glada över den ändring som regeringen i somras utförde gällande postförordningen och som gör att fraktbolaget kommer att kunna öka portot med två kronor vid årskiftet. Detta sägs dock inte räcka när breven blir allt färre.
För att minska kostnaderna behöver Postnord gå över till en ny utdelningsmodell som gör att våra brevbärare kommer att fortsätta att dela ut vanliga brev, fast i två olika slingor där man som mottagare får vanliga brev utdelade varannan dag. Samtidigt kommer det att finnas möjlighet att varje dag ta emot exempelvis e-handlade produkter eller tidskritiska expressbrev, skriver Annemarie Gardshol.
Problemet med denna nya modell är att PostNord kommer att behöva flygfrakta en stor mängd brev.
Det paradoxala i sammanhanget är alltså att vi måste börja flyga brev igen i stor skala för att spara pengar. Jag förstår om ni som läser detta tycker det verkar helt bananas, skriver Annemarie.
"9 000 ton koldioxid per år"
För att minska miljöpåverkan vill fraktbolaget att regeringen ska lätta på kraven och istället låta PostNord få tre dagar på sig att leverera breven.
Om regeringen skulle ändra postförordningens kvalitetskrav så att vi får tre dagar på oss att leverera breven, i stället för dagens två, skulle vi inte behöva använda flygen. Fullt genomförd skulle en sådan modernisering innebära att Postnord i Sverige kan minska sina utsläpp med cirka 9 000 ton koldioxid per år, jämfört med den utdelningsmodell som vi nu planerar för och behöver införa, skriver Annemarie.
E-handeln har inte hunit ikapp breven
I samband med vår tidigare artikel om att PostNord fått grönt ljus av PTS att leverera varannan dag så frågade vi av nyfikenhet fraktbolaget om den ökade mängden e-handelsförsändelser eventuellt kunde rädda brevutdelningen. Detta då breven helt enkelt kunde hänga med e-handelsförsändelserna ut till kunden.
LÄS ÄVEN: PostNord om brevbeslutet: “Tydligt att det måste till en förändring”
E-handeln, med exempelvis varubrev, verkar dock inte ännu hunnit ikapp de traditionella breven.
Mängden varubrev och liknande försändelser som vi hanterar är fortsatt betydligt mindre än mängden brev. Men självklart tittar vi hela tiden på hur vi ska hantera våra flöden när brevvolymerna minskar samtidigt som e-handelsvolymerna ökar, svarade PostNords presstjänst.