Postnord satsar stort på att sänka sina koldioxidutsläpp och har som mål att vara fossilfria år 2030. Logistikjätten har tidigare inlett samarbete med olika e-handlare, däribland Zalando och Apotea, där eldrivna lastbilar kommer att köra paket mellan olika logistikcenter och paketterminaler.
När Postnord i förra veckan släppte sin senaste kvartalsrapport kunde man även läsa att bolaget kommer att investera i ytterligare 382 elfordon av olika storlek, från utdelningsbilar till lastbilar, samt 75 biogasdrivna lastbilar.
Nu meddelar Postnord TPL, ett av dotterbolagen inom koncernen, att man fortsätter utbyggnaden av sina solcellsdrivna lagerlokaler i Norrköping. Målet är att minst 10 procent av all el som förbrukas i Postnords terminal i Norrköping ska vara egenproducerad 2025.
Vi vill bidra till hållbar utveckling av logistikbranschen och en viktig del i det arbetet är att verka för en ökad andel av förnybar energi i vår verksamhet, säger Jonas Kolehmainen, vd för Postnord TPL, som kommer nyttja terminalen.
El för 1 200 villor
Postnord TPL har sedan 2020 installerat solceller på befintliga lagerlokaler och anpassat alla nya fastigheter för solceller. I dag har sju av terminalerna solceller på taken och den som kommer att bli störst byggs alltså nu i Norrköping.
På en yta stor som sex fotbollsplaner ska 45 000 kvadratmeter solpaneler installeras och med en effekt på 6,3 MWp blir det en av Nordens största takplacerade solcellsanläggningar.
Årligen kommer anläggningen att producera 6 GWh, något som motsvarar hushållsel för 1 200 villor på ett år. Postnord TPL kommer att köpa elen de förbrukar genom ett elhandelsavtal och resterande säljs till elnätet. På så sätt får länet en ökad tillgång av grön el.