En mer flexibel hemleverans från PostNord har ryktats vara på gång ett antal månader, och nu är den här. PostNords nya tjänst som möjliggör leverans utan kvittens.
"När du bokar dag och tid kan du välja att få leverans även om ingen är hemma och tar emot. Leverans sker på lämplig plats vid dörren. När vi har levererat får du en sms- eller e-postavisering", skriver PostNord på sin sajt.
Användaren kan även be att PostNord aviserar någon annan:
"Du kan, om du vill, istället välja att någon annan blir aviserad. Det kan vara en granne, dina föräldrar eller någon annan som du vill göra uppmärksam på att leverans har skett."
PostNord är även tydliga med vem som bär ansvaret efter att kunden har valt att paketet ska lämnas vid huset.
"När försändelsen är levererad upphör ersättningsanspråket för ditt paket."
"Mottagandet har varit positivt"
Den nya tjänsten går under namnet FlexChange och gäller hemleveranser. Enligt PostNord som uppenbarligen redan smygtestat tjänsten har e-handlare och kunder tagit emot den väl.
- Mottagandet har varit väldigt positivt; det är tydligt att det är vid hemleveransen som behovet av flexibilitet är som störst. Vår ambition är att PostNord ska leverera på det sätt som passar mottagaren bäst, säger Johan Hellman, Head of eCommerce på PostNord.
Kunden kan förstås även välja att paktetet helt enkelt ska gå till ett utlämningsställe, om det känns för riskabelt att lämna av paketet vid dörren.
"Avisera en granne eller släkting"
Själva bokningen av tid för leverans och hur paketet ska levereras styrs via en webbsida eller via PostNords app. De nya funktionerna blir tillgängliga i mars. När PostNord införde samma tjänst i Danmark ska den nya leveransfunktionen direkt ha blivit en succé.
− Som mottagare kan du till exempel enkelt uppdatera tiden för en bokad hemleverans om förutsättningarna förändras. Väljer du leverans även om ingen är hemma kan du välja att avisera en granne eller släkting som tar hand om leveransen. När handeln på nätet fortsätter att växa förändras våra konsumtionsbeteenden, vilket ställer helt nya krav på oss som levererar de e-handlade paketen, säger Johan Hellman.