PostNords postombud drivs i franchiseform och tar oftast plats i en livsmedelsbutik. Nu prisas PostNord, som årets franchisekedja 2015, för sitt upplägg som ska ha många nöjda franchisetagare.
- När vi har intervjuat franchisetagarna inom PostNord Sverige är det framförallt tre saker som återkommer i samtalen. Det är att franchisegivaren är engagerad, serviceinriktad och lyhörd. Det innebär att PostNord Sverige har lyckats uppnå den nödvändiga interaktion med franchisetagarna som krävs för att ett franchisekoncept ska bli framgångsrikt och fortsätta utvecklas, säger Johan Martinsson, VD för Svensk Franchise, föreningen som står bakom utmärkelsen Årets Franchisekedja.
Även om många butiksarbetare pustar och stånkar vid julhandeln sägs alltså affärsmodellen fungera bra. Vi vet även att PostNord jobbar med sina ombud för att försöka lätta på trycket under högsäsong.
1600 ombud
E-handelns kraftiga tillväxt har i alla fall sett till att det idag finns cirka 1600 av dessa postombud runt om i landet. Nu prisas logistikföretaget för att ha lyckats skapa en väl fungerande affärsmodell kring sina paketutlämningar.
- Utmärkelsen betyder ett erkännande på ett långt och tålmodigt arbete. Vi har jobbat med detta i många år och nu har vi fått ett fantastiskt fint betyg på att vi har lyckats. Vi har lyckats för att våra franchisetagare har gett oss betyget, säger Annette Rihagen, chef för PostNord Sveriges ombudsnät.