Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Postnord avslöjar: Därför satsar vi på eldrivna lastbilar: "Ansvarsfullt"

Postnords Henrik Ishihara berättar som stora elsatsningen
Pressbild/Postnord
David Gustavsson
david@ehandel.se

Dela artikeln:

"Vi behöver samla in kunskap".

ANNONS

I början av året stod det klart att Lyko nobbar Postnord och Schenker. E-handlaren tycker att bolagen är för fossilberoende. Men som Ehandel berättade på torsdagen står det nu klart att Postnord och modeplattformen Zalando ska börja att testköra en tung ellastbil från Scania.

Lastbilen ska köra mellan Postnords terminal i Veddesta till bolagets lager i Stockholms-nära Brunna, som även bland andra Zalando använder. Enligt Postnord släpper lastbilen ut 202 kilo mindre koldioxid per dag, jämfört med ett dieseldrivet dito.

Viktiga lärdomar

Vi kontaktade Postnord för att få veta mer om satsningen. De skickade då fram Henrik Ishihara, på bolagets presstjänst. Han berättar att det framför allt handlar om att lära sig mer om den här typen av eldrivna fordon och hur de fungerar i drift i Postnords verksamhet.

Bakgrunden till att vi testar den här typen av ellastbil är för att vi som logistikföretag tillsammans med Zalando som e-handelsföretag ska kunna testa hur en snabbladdande lastbil i praktiken fungerar i vår verksamhet. Vi behöver samla in kunskap och lärdomar inför våra framtida fordonsinvesteringar, säger Henrik Ishihara till Ehandel.

Varför valde ni ett eldrivet fordon istället för exempelvis ett drivet på bio- eller vätgas?

Postnords mål är att ha helt fossilfria fordon år 2030. Den omställningen ska göras ansvarsfullt och med goda insikter i hur vi man investerar. Den eldrivna lastbilen är därför i linje med det målet.

Men, tillägger han, olika typer av transporter kommer att behöva olika lösningar.

I det här fallet vill vi utvärdera hur en snabbladdande ellastbil fungerar i den dagliga verksamheten. Det ska också nämnas att vi i så hög grad det går använder drivmedel som HVO100 i våra lastbilar.

Ska ni köpa in fler ellastbilar?

Det har redan investerats i ellastbilar, här är ett exempel och här är ett annat exempel. Hur de framtida investeringarna ser ut får vi återkomma om.

Dela artikeln: