I april förra året meddelade PostNord att den populära tjänsten Varubrev skulle lämnas utanför dörren i större utsträckning. Fraktbolaget sänkte nämligen kostnaden på tillägget "Leverans vid dörr", som kan användas i fall att försändelsen är för stor för brevlådan.
LÄS ÄVEN: PostNord gör om varubreven igen – ”vill eliminera friktionen”
PostNord verkar dock inte riktigt nöjda med utfallet och utvecklar nu tjänsten ytterligare.
Av alla Varubrev som skickas så är det cirka 15 procent som inte kan levereras i postlådan eller vid dörren och istället blir levererade till ombud. Från 1 november ska hemleverans av Varubrev garanteras, skriver Mathias Krümmel, vd för PostNord Sverige, i sociala medier.
Hur ska man då lyckas med detta? Vi frågade PostNord.
Från den första november kommer varubrev som inte ryms i postlådan att levereras antingen vid dörren eller i en påse utanpå postlådan (beroende på om utdelning sker i eller utanför tätort), som standardalternativ. ”Leverans vid dörr” kommer alltså att ingå i tjänsten, säger en talesperson för PostNord till Ehandel, och tillägger:
Idag händer det att vissa varubrev inte kan delas ut eftersom de inte går in i postlåda, brevinkast, fastighetsbox eller liknande. Den här förändringen gör vi för att så många varubrev som möjligt ska kunna levereras direkt hem.
Blir det några förändringar i priset på tjänsten?
Det sker inga prisförändringar i samband med att den här förändringen genomförs. Eventuella prisförändringar från årsskiftet kommer att beslutas och i så fall kommuniceras under hösten, men de är i så fall inte kopplade till den här förändringen, meddelar PostNord.
Enligt Mathias Krümmerl avser ändringen Varubrev 1:a-klass och Varubrev Ekonomi, båda inom Sverige. Och målet är tydligt:
Alla varubrev ska levereras vid första försöket, säger han i ett svar i sociala medier.