PostNord införde den 1 september nya rutiner när det gäller e-handelspaket som kommer in till Sverige från utanför EU:s tullunion. De nya rutinerna gäller både privatpersoner och företag som inte är avtalskunder hos PostNord.
Innan har man kunnat betala skatter och avgifter när man hämtat paketen hos sitt postombud. Nu har dock ett nytt steg införts där man först måste godkänna PostNord som tullombud.
I dessa fall kommer först en avisering att göras med sms, mejl eller fysiskt brev, beroende på vilka kontaktuppgifter som finns tillgängliga. Genom att följa länken i aviseringen kan man godkänna att PostNord utses som direkt tullombud, varpå en tulldeklaration upprättas som kan skickas till Tullverket för godkännande, skriver PostNord.
Betalningen sker sedan på webben via samma sajt, när tulldeklarationen är klar. Det ska även gå att få en faktura via mejl om man så önskar. När betalningen är genomförd så skickas paketet ut som vanligt.
Endast över 1700 kronor
De nya rutinerna gäller dock endast paket med ett värde över 1700 kronor och därmed kommer den stora massan av “kinapaket” ej påverkas.
För det stora flertalet konsumenter som handlar exempelvis från AliExpress och liknande blir det ingen skillnad, skriver Henrik Ishihara, Public Affairs Manager på PostNord, till Ehandel.
Rutinerna kommer alltså ej att ändras för dessa paket och inte heller för de företag som är avtalskunder hos PostNord. Det kommer även att vara samma avgifter som tidigare tagits ut, och som går att se här.