PostNord har släppt sina siffror för årets första kvartal. Omsättningen står i princip stilla på 9,5 miljarder kronor, jämfört med 9,471 miljarder i fjol. Detta betyder dock inte att kvartalet i sig inte varit väldigt omtumlande. Rörelseresultatet under perioden stiger samtidigt från 162 miljoner, i fjol, till 314 miljoner i år.
Bakom dessa hyfsat stabila siffror har dock allt vänts upp och ner. PostNord delar upp kvartalet i före och efter coronavirusets utbredning i Norden.
Fram till mitten av mars var utvecklingen tydligt positiv och totalt sett är kvartalets omsättning i nivå med föregående år, meddelar koncernchefen Annemarie Gardshol i samband med delårsrapporten.
I mitten av mars ändrades dock allt.
LÄS ÄVEN: Spelet bakom kulisserna: Därför stoppade PostNord posten till Kina
Precis som våra kunder och resten av branschen utmanades vi av stängda gränser, brister i transportkapacitet, förhöjd sjukfrånvaro och kraftigt förändrat kundbeteende. PostNord har en viktig samhällsfunktion att fylla och vårt fokus har varit att säkerställa trygga leveranser för våra kunder och mottagare alltid med omtanke om våra medarbetare.
"Hemleveranser har ökat markant"
Inte oväntat så har leveranserna till butik minskat medan e-handelsleveranserna har ökat.
Volymerna inom sällanköpsvaror till butik har minskat kraftigt, samtidigt som efterfrågan på hemleveranser har ökat markant i hela Norden. Det senare är ett behov vi snabbt lyckats svarat upp mot. Pandemin i sig har inte haft någon direkt påverkan på brevvolymerna i kvartalet, berättar Annemarie Gardshol.
PostNord meddelar samtidigt att man ingått ett avtal med miljardbolaget Staples, där fraktbolaget ska stå för leveranserna i Sverige och Danmark.
Vi arbetar nu, som alla andra företag, proaktivt tillsammans med kunder och medarbetare för att ta vårt ansvar. Många medborgare och företag i Norden är beroende av våra leveranser och att vi lever upp till det danska och svenska samhällsuppdraget.