“Fokus just nu är att öka försäljningen”. Det meddelade gänget bakom e-handeln Photowall, när vi senast hade kontakt med dem. Det var i slutet av sommaren 2019, och sedan dess kan man säga att allt har gått enligt plan.
LÄS ÄVEN: Photowall vände till lönsamhet efter satsning på ny plattform
Under sitt senaste verksamhetsår, det vill säga 2020, omsatte Photowall 183,2 miljoner kronor. Ett rejält lyft från de 101,2 miljoner som uppnåddes under 2019. Men det är i vinsten som den verkliga fullträffen har ägt rum. Företagets rörelseresultat nådde upp i 59,8 miljoner kronor, vilket är nästan 600 procent mer än de 8,5 miljoner som uppnåddes under 2019.
Ett förbättrat produkterbjudande i kombination med effektiva och lyckade marknadsföringsinsatser har bidragit till omsättningsökningen, konstaterar Photowall i sin färska årsredovisning.
Även om det knappast saknas konkurrens inom segmentet väggkonst har Photowall, eller Nordic E-trade som bolaget bakom sajten heter, alltså av allt att döma hittat sin egen nisch. Företaget producerar och säljer fototapeter, canvastavlor och posters. Det grundades 2006 av bröderna Niklas och Charlie Johansson.
Ehandel har sökt Photowall för kompletterande information.
LÄS ÄVEN UPPFÖLJNINGEN: E-handelsraketen efter vinstfesten: "Viktigt att inte stirra sig blind"