Det har flera gånger beskrivits hur PostNords brevbärare har fått mycket att göra sedan övergången till fler paket och färre brev började bli verklighet, något som i sin tur ska ha påverkat yrkesgruppens arbetsmiljö och lett till fler klagomål från allmänheten. Om det beror på arbetsmiljön eller inte är oklart, men nu kommer rapporter om brev som kommit till fel adress är ett vanligt problem i vissa områden.
En kvinna vid namn Linnéa, som Aftonbladet har haft kontakt med, har de senaste sex veckorna vid flera tillfällen fått post som egentligen skulle till hennes grannar. Vid minst ett tillfälle har hon råkat öppna posten innan hon märkte att den hade kommit fel. Eftersom Linnea har skyddad identitet är hon orolig över att hennes post kanske också hamnar fel.
- Jag har skyddade personuppgifter, det oroar mig vem som kan komma över min post. En del sätter upp felutdelad post på anslagstavlan i entrén och jag vill absolut inte ha min post där, säger hon.
"Mer ovanligt än vanligt"
För att få ett slut på postproblemen ska Linnea vid flera tillfällen ha tagit kontakt med PostNord, men hon är inte speciellt imponerad av bemötandet hon har fått.
- Allt de säger är att det inte är acceptabelt men det har inte blivit ett dugg bättre.
Charlotte Edström på PostNords presstjänst säger till Aftonbladet att det är svårt att garantera att post alltid kommer rätt, men att det förstås är beklagligt att det hänt så ofta i Linneas fall.
- Vi måste undersöka vad som gått fel men jag kan ju säga att det är mer ovanligt än vanligt att detta inträffar.