Det är positiva tongångar inom e-handeln inför hösten, visar Handelsbarometern. Framtidsförväntningarna stiger i september och tron på både försäljning och anställningsvilja ökar med 10,2 enheter till 116,5.
Däremot släpar tron på framtida lönsamhet efter. Faktum är att den rentav faller inom e-handeln.
Tillväxten inom e-handeln är stark och butikerna känner optimism inför hösten. Att få lönsamhet på nätet är dock ett huvudbry för många butiker. Internationella aktörer, pressade priser och hårfina marginaler gör att konkurrensen är tuff, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
Optimismen spirar även i butikshandeln. Den kliver för första gången i år över den neutrala nivån på 100 och landar på 100,9 enheter, en ökning med 3,2 enheter jämfört med augusti, tack vare stärkt framtidstro bland dagligvaruhandlarna.
Dessutom är tron på framtida lönsamhet något större hos butikerna än hos e-handlarna.
Dagligvaruhandeln går fortsatt starkare än sällanköpshandeln. En viktig förklaring är att sällanköpshandeln har digitaliserats i större utsträckning. Hemelektronik-, sport- och modehandeln är utsatta för en hård internationell konkurrens som inte nått dagligvaruhandeln än, säger Karin Johansson.