ANNONS

Positiva signaler från leverantören: "En stärkt framtidstro"

Robin Gustafsson, vd
Vänder till vinst.

I slutet av förra veckan så meddelade e-handelsleverantören Avensia hur deras andra kvartal spelat ut sig. Och det är positiva signaler från bolaget gällande e-handelsmarknaden. Företaget hjälper kunder som Lyko, NA-KD, Nordic Nest och Apohem med deras e-handel.

ANNONS

Under första halvåret har vi sett en stabilisering och en stärkt framtidstro i marknaden. Vår syn baseras på långa relationer med kunder i en bred flora av branscher, vilka kan ses som ett tvärsnitt av bolag som bedriver modern digital handel mot konsument eller andra företag. Om Riksbankens räntebana hålls och konsumenterna får stärkt konsumtionsutrymme talar allt för att sentimentet fortsätter stärkas, säger företagets vd Robin Gustafsson i en kommentar.

Ökad beläggning

Omsättningen för Avensia ökade med 10 procent under det andra kvartalet. Mer positivt var dock att man gick från ett rörelseresultat på -6,6 miljoner, samma period i fjol, till positiva 11 miljoner kronor i år.

Det stärkta rörelseresultatet är en följd av både den ökade beläggningen och de sänkta kostnaderna till följd av de besparingsprogram som genomfördes under 2023, säger Robin Gustafsson.

Inga startups

Nya kunder som vänder sig till Avensia är dock etablerade bolag.

Om vi jämför nuläget med tidigare år så är de nytillkomna kunderna främst äldre, väletablerade, lönsamma bolag – inte bolag som snabbt vill skala upp sin verksamhet utan snarare bolag med stark egen investeringskapacitet och stora affärsflöden att hantera.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se