ANNONS

Populära jämförelsetjänsten växte rejält - och gjorde miljonvinst

Matpriskollens grundare och vd, Ulf Mazur, prisades med Blåslampan

Delar ut 2,2 miljoner till ägarna efter succéåret.

ANNONS

Matpriskollen, som jämför priserna på dagligvaror, har nog aldrig varit så i ropet som under de senaste åren. När inflationen slog till med full kraft och matpriserna rusade blev de mer populära än någonsin.

Grundaren och vd:n Ulf Mazur blev en av de mest eftertraktade experterna i mediala sammanhang och konsumenterna flockades till jämförelsetjänsten.

Det har givit klirr i kassan. Omsättningen växte med 23 procent till 18,5 miljoner kronor, rapporterar Breakit. Samtidigt skrevs rörelseresultatet till 3 miljoner kronor.

Det här betydde också att man kunde unna sig en utdelning på inte mindre än 2,2 miljoner till ägarna, alltså Ulf Mazur och JHV Invest.

Matpriskollen grundades 2010 i Falkenberg och har i dag 12 medarbetare. Det behövs, för mycket av arbetet med prisjämförelserna sker manuellt. Bolaget tillhandahåller en gratis app och har runt 200 000 aktiva användare totalt.

Vi får in våra pengar, för att finansiera gratisdelarna, genom att sälja annonser i appen, pris- och kampanjdata till branschens aktörer och till externa organisationer i efterhand, beskriver man intäktskällorna.

Matpriskollen och Ulf Mazur själv har även prisats på grund av sitt arbete de senaste åren. I slutet av 2023 mottog han konsumentpriset Blåslampan med motiveringen:

När matpriserna ökar med svindlande 20 procent på bara ett år blir jämförelsesajten Matpriskollen konsumenternas bästa vän i jakten på extrapriser. Och Mr Matpriskollen själv, Ulf Mazur, hamnar i mediernas strålkastarljus. Här tar han chansen – efter år av matpriskollande – och säger vad han tycker om matprisernas utveckling. Inte heller väjer han för att hålla livsmedelsjättarna ansvariga för en prissättning som missgynnar butikernas ekologiska och vegetariska sortiment.

Nils Lund
nils@ehandel.se