På senare tid har vi sett flera fall där märkesvaror placeras på stora ehandelsplatser för att öka kännedomen om produkterna och varumärket. Nu senast är det en svensk butik som väljer att lägga ut sina produkter på en större ehandelsplats. Polarn O. Pyret har jobbat globalt med fokus på USA sedan 2008. De har bland annat sina barnkläder i vissa kedjor i USA och de har även öppnat en egen butik. Vi gissar dock att deras satsning online i USA, med sin egen nätbutik, inte gått lika bra. De har i alla fall nu bestämt sig för att lägga ut hela sitt produktutbud på Amazon.com. Maria Öqvist, VD på Polarn O. Pyret, har detta att säga om deras försäljning via Amazon:
”Att utöka e-handeln via Amazon.com är nästa steg i vår expansion på den amerikanska marknaden. Via Amazon.com ökar vi kännedomen om våra produkter samtidigt som vi ökar tillgängligheten”
Likt KIA Motors som nyligen meddelade att de skulle börja sälja nya bilar via Ebay för att öka varumärkets igenkänningsfaktor så verkar Polarn O. Pyret vara ute efter samma sak. Det vill säga att synas. Trenden är tydlig där företag väljer att placera sina produkter på en större marknadsplats för att nå en bredare publik och en större exponering.
Är detta framtiden och vad kommer den svenska motsvarigheten att vara? Blocket E-handel, Tradera eller kanske Amazon om de gör ett officiellt inträde i Sverige med en svensk sida?
Källa