Vissa format lever kvar men med förbehåll: "här behövs en nytändning för formatet".
Slutet på året är nära och 2023 knackar på dörren. Då kan det vara en del som funderar på att starta upp nya projekt, som en podd till exempel. Influens.se vände sig därför till de större aktörerna i branschen för att höra om de hade några insiktier i vad som kommer att vara vägvinnande format under det kommande året.
Länge har man pratat om att poddar ska vara korta eftersom människors attentionspan är så kort, men vi ser att speciellt "Gen Z"-lyssnaren törstar efter mer innehåll. Det önskas fler djupgående format, “long form storytelling”, där man får dissekera och analysera vår omvärld med poddvärdarna. Det är just i poddformen som man hittar rätt plats att ge uttryck för nyanser, istället för det svartvita som så ofta blir resultatet av att det postas snabba åsikter och “hot takes” på sociala medier och internet. Vi vill förstå vår omvärld, och podd kan spela en enormt viktig roll i att sprida ett ljus kring pågående polarisering. Om vi alla kan se och lära oss av hur en respektfull konversation mellan oliktänkande kan leda till ökad förståelse kan en positiv utveckling ske. Det är det som är så enormt kraftfullt med poddmediet, säger Josephine Forssjö, Nordic Director Creator Network Services på Acast.
Det är återkommande att de tror på det långa djupgående dokumentära formatet, men också att man kommer att vilja söka dess direkta motpol med komedi och klassiska pratpoddar. Även Intervjupodden kommer fortsatt att vara stark men då gärna på något nytt sätt förstår man utifrån svaren.
Det finns fantastiska intervjupoddar, men här behövs en nytändning för formatet. Några av Sveriges största poddar är intervjupoddar, och det är även många mikropoddar som kör på intervjuformatet. Men många kända profiler har redan blivit intervjuade i flertalet poddar, och ska nya intervjuformat tas fram hoppas jag på en stark nisch, oväntade intervjuare, mer kreativt ljudinnehåll eller tydliga teman som gör att en ny sida av intervjupersonerna visas, säger Isabella Ahmadi som är podcastspecialist på Aller Media.
Just Aller Media släppte precis sin undersökning om kvinnors poddlyssnande och i den kunde man se följande top fem-format:
33% Dokumentärer
25% Pratpoddar med kända personer
21% Humor
18% Livsstil/personlig utveckling
17% Samhälle/politik
Detta går väldigt väl i linje med vad man upplever på PodMe när de spår vad som kommer att fungera bäst nästa år.
Välproducerade poddar och dokumentärer med ett starkt berättande och innehåll som sticker ut och engagerar ligger kvar på topplistorna. True crime fortsätter att vara en favoritgenre hos lyssnarna, men vi kommer att se fler exempel på välproducerade format inom sport- och livsstilsgenren. Fler poddare testar också på att släppa fler än ett avsnitt i veckan, det ser vi mer av under 2023, säger Nicolas Leon på PodMe.
Korta format och fler avsnitt i veckan, jämte det dokumentära nämns av flera av de svarande.
Format som dokumentärt inom genrerna true crime och historia kommer fortsätta växa under nästa år, och även drama. Vi ser även att dagliga format kommer bli mer och mer populärt. Vidare, i och med att möjligheten att titta på sin favoritpodd blir allt vanligare och något vi ser ett ökat intresse för, svarar Johanna Wiberg som är podcastchef Podplay.
Men det finns teman och saker man ska försöka undvika under 2023.
Förhoppningsvis har vi sett slutet på poddar med dålig ljudkvalité. Satsiga företagspoddar som riktar sig brett men egentligen inte intresserar någon annan än de som jobbar på företaget. Fler kommer att inse att om någon ska lyssna på din podcast, så räcker det inte med att du själv tycker att innehållet är intressant. Det måste vara engagerande och skapat med tanke på publiken, säger Nicolas Leon på PodMe.
Jag tror att vi kommer se mindre av det formatlösa. Med andra ord, innehåll som enbart baseras på "samtal om allt mellan himmel och jord". När podcastmarknaden mognar ställer lyssnarna högre krav på poddarna de lyssnar på. I takt med att konkurrensen och utbudet ökar blir kampen om lyssnarnas uppmärksamhet allt större. Då kommer poddens syfte bli viktigare. Inom den första minuten behöver lyssnaren få svar på frågan "Whats in it for me", säger Johanna Wiberg på Podplay.