Många varumärken satsar hårt på att skapa medvetenhet högt upp i tratten och missar nästa steg, vilket resulterar i att de måste spendera onödigt stora budgetar i performance-kanaler för att kompensera för bristen på varumärkespreferens. Detta scenario är ett vanligt problem och något Kristian kallar för “the preference glitch”.
I avsnittet går vi igenom varför det har blivit så här och vad varumärken och marknadsförare kan göra för att lösa problemet och för att öka sin varumärkespreferens.
Vi pratar om:
- The preference glitch och den läckande tratten
- Fördelar med peer-to-peer och influencer marketing för att bygga preferens
- Sambandet mellan hög preferens och lönsamhet
Om podcasten:
Influencer Marketing Talks är en av Sveriges ledande marknadsföringspoddar och den ledande podden i Europa om influencer marketing. Podden drivs av Cure Media som utsågs till "Influencer Marketing Agency of the Year" 2022. Varje onsdag släpper vi ett nytt avsnitt på ca 15 minuter med ämnesexperter och intressanta gäster från ledande retail- och ehandelsbolag såsom Zalando, Kappahl, Ellos, Loréal och Adidas.
Medverkande: Kristian Melå, Co-Founder och Head of Brand Partnership Advisory på Cure Media
Podcastvärd: Sanna Ödmark, Head of Marketing på Cure Media
Producent: Cure Media