Många bolag investerar idag en stor del av sin marknadsföringsbudget på performance marketing - det vill säga kanaler som driver konvertering och försäljning långt ner i tratten. Vad många missar är att bygga upp en stark varumärkespreferens, något som är kritiskt för att sticka ut ur mängden och vinna målgruppen i ett konkurrensutsatt medielandskap. Detta gör att de behöver lägga ännu mer pengar i sina performance-kanaler.
Ett exempel är att Asos VD nyligen gick ut och skyllde bolagets minskade kundförvärv på det faktum att de investerat för mycket av marknadsbudgeten (80%) i performance-kanaler framför mer långsiktiga, varumärkesbyggande aktiviteter.
I veckans avsnitt gör vi en djupdykning i preferensmarknadsföring och varför detta kan vara din genväg genom marknadsföringstratten. Vi diskuterar strategier och taktiker för att bygga varumärkespreferens och berättar varför influencer marketing kan vara ett kraftfullt verktyg.
Vi pratar om:
- Varför preferens är den saknade pusselbiten
- 3 viktiga element när du ska bygga varumärkespreferens 2023
- Exempel på starka preferenskanaler
Om podcasten:
Influencer Marketing Talks är en av Sveriges ledande marknadsföringspoddar och den ledande podden i Europa om influencer marketing. Podden drivs av Cure Media som utsågs till "Influencer Marketing Agency of the Year" 2022. Varje onsdag släpper vi ett nytt avsnitt på ca 15 minuter med ämnesexperter och framstående personer från ledande retail- och ehandelsbolag såsom Zalando, Kappahl, Ellos, Loréal och Adidas.
Medverkande: Frida Ekholm och Sanna Ödmark, Cure Media
Producent: Cure MediaÂ