I detta avsnitt av podden Ehandelstrender försöker programledaren Urban Lindstedt sammanfatta julhandeln tillsammans med Evelina Galli, teknik- & konsumentexpert på PriceRunner samt Klara Eriksson, medgrundare och redaktör på Dagens logistik.
Vi försöker också diskutera det viktigaste som hände inom e-handeln 2022 som att pandemirestriktionen försvann och inflationen rusade vilket gav en bumerangeffekt på svensk e-handel.
Svensk handels Julklappsrapport visade att julklappshandeln sker i större utsträckning på nätet jämfört med föregående år; 7 av 10 konsumenter handlar julklappar på nätet och drygt 4 av 10 handlar majoriteten av julklapparna där.
Var tredje konsument planerar minskade inköp av julklappar i år, varav mer än 6 av 10 uppger ekonomiska skäl som anledningen till detta. Den totala julklappshandeln förväntas i år uppgå till cirka 22 miljarder kronor. Det är 1 miljard lägre jämfört med Svensk Handels uppföljande mätning efter fjolårets julklappshandel.
Svenska modehandeln upplevde ingen positiv juleffekt visar siffror om försäljningsutvecklingen under perioden 1–19 december, från Svensk Handel.
Klädhandeln ökade med 1 procentenhet i jämförelse med förra året i fasta priser, men i volym så är det en minskning om man tar hänsyn till rådande inflation. Skohandeln fortsatte att backa med 10,5 procentenheter.