I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Fredrik Norberg, vd och medgrundare på Fyndiq samt Kattis Åström, Head of Customer Experience at Fyndiq.
Efter år av förluster vände Fyndiq röda siffror till svarta förra året och kunde visa upp ett rörelseresultat på 30 miljoner kronor. Detta trots nysatsningar i Finland och Danmark.
Omsättning ökade också till 607 (534) miljoner kronor. Men efter storsatsningen i Tyskland som lades ner 2016 har det handlat om en försiktigare internationalisering som kommer att få ta tid.
När den svenska marknadsplatsen Fyndiq expanderade till Danmark och Finland var det en försiktig expansion med fokus på kostnaderna. Expansion till Danmark och Finland handlar om översättningar samt mindre anpassningar till betalsätt och leveransalternativ. Satsningar på Danmark, Finland och Norge sedan sommaren 2022 sköts från Sverige och ska få ta tid att växa till sig.
Att börja sälja från Sverige till Norge sommaren 2022 var betydligt mer utmanade eftersom den norska myndigheterna själva var osäkra på sina momsregler. Men värdet på ett entreprenörsdrivet företag är alla svårigheter man överkommer.
Idag erbjuder Fyndigs 1700 handlare över fyra miljoner produkter. Fyndiq köper varan i samma ögonblick som kunderna köper den så i praktiken är Fyndiq säljaren, inte handlarna. Men det är handlarna som hanterar logistiken.